جدیدترین مطالب امروز

آلرژی مرکبات چیست و به چه عللی ایجاد می شود ؟

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : اطلاعات

آلرژی مرکبات چیست و به چه عللی ایجاد می شود ؟

در این مقاله قصد داریم به علل حساسیت به مرکبات اشاره کنیم و شما را با دلایل ایجاد آلرژی مرکبات بیشتر آشنا کنیم ؛ لطفا تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

آلرژی مرکبات (Citrus Allergy) از انواع آلرژی های نادر است که تنها در برخی افراد ممکن است رخ دهد. کسانی که به مرکبات حساسیت دارند با خوردن میوه تازه، آب میوه و پوست مرکبات یا تماس پوست بدن با آن ها دچار علائم آلرژیک می شوند.

از جمله مرکبات می توان به انواع پرتقال، انواع لیمو، لیمو شیرازی و انواع گریپ فروت اشاره کرد.

علائم آلرژی مرکبات :

افرادی که دچار آلرژی مرکبات ( حساسیت به مرکبات ) هستند اغلب بعد از خوردن غذا یا نوشیدن آب میوه و نوشیدنی هایی که با مرکبات خام تهیه شده دچار علائم آلرژیک می شوند و در صورت تماس موضعی پوست بدن با مرکبات خام نشانه های آلرژی در آن بخش از بدن آن ها ظاهر خواهد شد.

از جمله علائم آلرژی مرکبات می توان به موارد زیر اشاره کرد :
گز گز شدید و خارش لب، زبان و گلو
قرمزی و تورم خفیف لب و لثه
این علائم نشانه های سندرم آلرژی دهانی هستند. افراد مبتلا به سندرم آلرژی دهانی که به مرکبات آلرژی دارند معمولا می توانند مرکبات پخته مصرف کنند.
لازم به ذکر است فرد ممکن است تا سنین بزرگسالی در مصرف مرکبات مشکلی نداشته باشد و ناگهان از یک سن به بعد با خوردن مرکبات یا استفاده موضعی از آن ها دچار علائم آلرژیک شود.

افرادی که به پوست مرکبات حساسیت دارند با لمس کردن آن دچار علائم درماتیت تماسی – نوعی التهاب پوستی – می شوند، این علائم به دلیل آزادسازی برخی مواد شیمیایی التهابی که بعد از تماس پوست با آلرژن ها ایجاد می شود رخ داده و شامل موارد زیر می باشد :
قرمزی پوست
سوزش پوست
خارش شدید
خشکی و پوسته پوسته شدن پوست
تورم
تاول

در موارد نادر آلرژی مرکبات ممکن است باعث بروز واکنش آلرژیک شدید و کشنده به نام آنافیلاکسی شود، برخی علائم آنافیلاکسی عبارتند از :
کهیر
سرخ شدن پوست
تورم دهان و گلو که ممکن است تنفس را مشکل کند
آسم
حالت تهوع، استفراغ، یا اسهال
کاهش فشار خون که باعث ضعف می شود

هشدار: در صورت مشاهده علائم آنافیلاکسی لازم است هر چه سریع تر به اورژانس مراجعه شود.

علت آلرژی مرکبات :

سیستم ایمنی بدن گاهی به اشتباه سعی می کند از بدن در برابر موادی که خطری برای بدن ندارند محافظت کند، به این مواد آلرژن گفته می شود و واکنش سیستم ایمنی بدن به یک آلرژن باعث بروز علائم آلرژیک می شود.

تشخیص آلرژی مرکبات :

پزشک برای تشخیص آلرژی مرکبات در افراد مبتلا به آلرژی گرده، تست پوستی پریک انجام می دهد.

در این تست پزشک با کمک سوزنی که به اندکی آلرژن مورد نظر آغشته شده پوست بیمار را تحریک می کند، در صورتی که بیمار به آلرژن مورد نظر حساسیت داشته باشد بعد از 15 تا 20 دقیقه اطراف ناحیه مورد نظر برجسته و قرمز می شود.

جلوگیری از بروز علائم آلرژی مرکبات :

1- اگر فکر می کنید شما یا یکی از اعضای خانواده تان دچار آلرژی مرکبات هستید یا به برخی ترکیبات موجود در مرکبات حساس می باشید بهترین راه برای پیشگیری از بروز علائم آن رعایت برخی نکات در رژیم غذایی است، از جمله :

2- از مصرف مرکبات خام و آب میوه مرکبات اجتناب کنید. قبل از خرید آب میوه های دیگر نیز به مواد تشکیل دهنده آن ها دقت کنید زیرا به برخی آب میوه و نوشیدنی های تجاری آب مرکبات اضافه می شود.

3- از خوردن مرکبات نارس یا آن هایی که تازه چیده شده اند پرهیز کنید زیرا مرکبات نارس در مقایسه با میوه های رسیده خطرناک تر هستند.

4- از مصرف دانه و پوست مرکبات دوری کنید، برخی افراد عادت دارند پوست مرکبات را داخل غذاهای پخته یا سالاد می ریزند، در مهمانی ها یا رستوران حتما به این موضوع دقت داشته باشید.

5- از مصرف مکمل های ویتامین C، شیرینی جات که معمولا از طعم دهنده های مصنوعی مرکبات برای خوش طعم کردن آن ها استفاده می شود خودداری کنید.

6- بسیاری از افرادی که به مرکبات آلرژی دارند با مصرف مرکبات پخته دچار مشکل نمی شوند زیرا در اغلب موارد پخت و پز پروتئین های آلرژی زا را غیر فعال می کند.

7- در دستورالعمل های غذایی که از مرکبات برای ترش کردن غذا استفاده شده می توانید از گیاهان و ادویه جاتی همچون به لیمو و سماق به عنوان جایگزین های مرکبات استفاده کنید.

منبع : healthline

مرتبط ها

قالب خبری