جدیدترین مطالب امروز

مشکلات اجتماع فرصت خلق یک ایده و راه اندازی کسب و کار است

تهیه کننده : بخش آموزش

تهیه شده برای بخش : کارگاه کار آفرینی

مشکلات اجتماع فرصت خلق یک ایده و راه اندازی کسب و کار است

بهتر است فکر استخدام را از سر بیرون کنید . از این پس شخصی موفق خواهد بود که حرفی نو برای گفتن داشته باشد و بتواند یک ایده را تبدیل به نوآوری کند .

پیش از هرچیز عذرخواهی می کنیم از فاصله ی زمانی طولانی که مابین مطالب آموزشی در بخش کارآفرینی بوجود آمد . در این مقاله و شماره ی بعدی مرور سریعی بر آموزش های قبلی خواهیم داشت .

بهتر است با چند سوال شروع کنیم :

آیا دوست دارید کنترل زندگی شغلی خود را در دست داشته باشید و با ایده های جدید فرصت شغلی خلق کنید ؟

اگر از درصد پیروزی و شکست ایده ی خود ( بعد از بررسی جوانب عقلانی ) مطمئن نباشید ، باز هم آن ایده را تبدیل به نوآوری و کسب و کار می کنید ؟

تا چه حد از میزان علایق و مهارت های خود آگاه هستید ؟

آیا قدرت تصمیم گیری در مورد مسیرهای مهم زندگی خود را دارید ؟

میان مشورت کردن و اطاعت کردن فرقی قائل هستید ؟

و…

از آن جایی که دیگر زندگی شغلی بر مبنای استخدام جایگاه پیشین خود را ندارد و اغلب استخدام شوندگان یا سابقه ی آشنایی قبلی دارند و یا حقوق و مزایای خود را بدرستی دریافت نمی کنند ؛ تمرکز خود را بر کارآفرینی گذاشته ایم و در این دوره ی آموزشی هدفی جز ایجاد انگیزه و کمک جهت تبدیل ایده به نوآوری نداریم . علت عنوان کردن سوالات فوق نیز همین است ، در صورتی که اکثر جواب های شما مثبت است و تعریفی برای هر یک دارید زمینه های کارآفرینی در شما وجود دارد ؛ البته سوال ها محدودیت ندارند و هر پرسشی پیرامون شفاف کردن خواسته ی شما از حرفه و کار می تواند تکمیل کننده لیست ارائه شده باشند .

ما در این مسیر قصد داریم کسب و کار نو را راه اندازی کرده و در مقابل مشکلات موجود بر سر راه پیروز شویم ، بنابراین هدف ما خلق ایده و نوآوری است . اما چه ایده ای ؟ چه نوآوری ای ؟ اصلا تعریف کارآفرین چیست !؟

پیش تر نیز مقاله ی جداگانه ای را به تعریف کارآفرینی اختصاص دادیم به طور کلی ” کارآفرینی خلق چیزی متفاوت با قبل و ارزشمند است که زمان و تلاشی برای آن صرف شده و در کنار پاداش مالی و رضایت شخص از نتیجه ی کار ، خطرات مالی ، روانی و اجتماعی را در بر دارد . ” بنابراین یک کارآفرین قدرت مدیریت مسائل اقتصادی ، مشکلات روانی و اجتماعی و… را دارد ، به عبارتی مدیریت بحران داشته و روحیه ی ابهام پذیری دارد .

خلق چیزی که به آن اشاره شد از شناسایی نیاز جامعه و مردم سرچشمه می گیرد ، شما نیاز جامعه را شناسایی کرده و برای رفع آن به ایده پردازی مشغول می شوید ، سپس با خلاقیت و نوآوری راهی برای عملی ساختن ایده به شکلی که جذب کننده باشد پیدا می کنید . بنابراین هرچه شخصی خلاقیت بالاتری داشته باشد احتمال آنکه کارآفرین بهتری شود بیشتر است و پرورش ذهن خلاق چیزی نمی خواهد جز تمرین . در هر سنی که باشید برای ورزش ذهن و ایجاد عادات مثبت در آن دیر نیست حتی افراد با سن و سال بیشتر فاکتور مثبت دیگری نظیر تجربه را نیز در اختیار دارند ، تنها تمرینی که در افراد با سن بالا باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد تمرین ریسک پذیری است ، چرا که با بالا رفتن سن روحیه ی خطرپذیری کاهش می یابد و این برای اشخاصی که از جوانی چنین روحیه ای نداشتند می تواند یکی از پایه های تهدید کننده ی خلق ایده و کارآفرینی باشد .

آیا یک جم می تواند ذهن شما را تغذیه کند ؟ قطعا این کار از عهده ی هیچکس ساخته نیست ، هر فرد باید خودش آغازگر یک عمل باشد ، اگر در این مسیر کمک های انسانی صورت گرفت چه بهتر ، ولی بخاطر داشته باشید تا افراد حرکتی را از سمت شما نبینند همراه موجی گذرا نخواهند شد ؛ بنابراین دلسوز خودتان باشید . وجود خود را پرورش دهید . انگیزه ها را دریافت کرده و روحیه خود را در حد بالایی حفظ کنید ، ما شکست نمیخوریم ، تنها با هر مشکل تجربه ای جدید کسب کرده و می دانیم باید راهی پیدا کنیم در غیر اینصورت با عده ای که رکود را انتخاب کرده اند و مهارت خود را به مقدار مشخصی پول محدود کرده و می فروشند ( زندگی شغلی استخدامی ) تفاوتی ندارید ! البته نمی خواهیم این گونه مشاغل را زیرسوال ببریم ولی قصد ماندن در این سطح اشتغال را هم نداریم ، ماحتی به خوداشتغالی هم اکتفا نمی کنیم ، به پیش می رویم تا ایده خلق کنیم ، آن را به کسب و کار تبدیل کرده و نیروهای انسانی را به خط تولید آن محصول مشغول کنیم ، در نهایت شناسایی نیازی دیگر ، خلق ایده ی بعدی و ایجاد کسب و کاری تازه برای نیروهای انسانی بیشتر .

با پرسش های مرتبط با روحیات خود صادقانه برخورد کنید ، گاهی ممکن است از پاسخگویی خجالت بکشیم ! با اینکه خودمان هستیم و خودمان . دقت کنید که ما اعتراف نمی کنیم ! همانطور که هستید خودتان را دوست بدارید ، قصد ما از شفاف سازی شناخت دقیق ابعاد وجودی خودمان است ، تنها به منظور تقویت جنبه های مثبت و رفع نقاط مبهم یا تاریک . اگر با خودتان روراست نباشید یا در زندگی شغلی موفق نخواهید بود و یا در ظاهر پیروز هستید اما زندگی و نشاط خود را در مقابل کاری کسل کننده معامله کرده اید . برای شناخت استعدادها و علایق خود از نمودار ” علایق و مهارت ها ” در مقاله ی ” چگونه شغل مورد نظر خود را انتخاب کنیم “ استفاده کنید . همچنین برای آنکه شمای واضح تری از حوزه ی فعالیت مورد نظر خود داشته باشید می توانید از ترجیح سنج ” کودر ” استفاده کنید ، او در این ترجیح سنج ، مشاغل را در 10 گروه تقسیم بندی می کند و شخص از گزینه های موجود انتخاب می کند که در چه حوزه ای مایل به فعالیت است . تقسیم بندی ترجیح سنج کودر :

رغبت مکانیکی ( افرادی مانند مهندسان ، مکانیک کارها و… که تمایل دارند با ابزار مکانیکی کار کنند )

رغبت محاسباتی ( مانند کارمندان بانک ، حسابداران و… ) .

رغبت علمی ( محققان و پژوهشگران که علاقه مند به تحقیق و ارائه ی نظریه های جدید هستند ) .

رغبت هنری ( مجسمه سازان ، نقاش ها و… )

رغبت ارتباطی ( اشخاصی که ارتباط با مردم جامعه را جزئی جداناشدنی از فعالیت می دانند مانند خبرنگاران ) .

رغبت به فضای باز ( مانند کشاورزها ، جنگلبانان و.. )

رغبت ادبی ( افراد علاقه مند به نوشتن و نویسندگی ، مانند تاریخ نویسان ، شعرا و… )

رغبت موسیقی ( خواننده ها و موسیقی دان ها )

رغبت خدمات اجتماعی ( فعالیت جهت رفع نیازهای مردم : پرستارها ، مددکارها و… )

رغبت به کار دفتری ( بیشتر در حوزه ی استخدامی به چشم می خورد مانند منشی ها ، دفتردارها و… )

تمرین های این جلسه :

1 . دفتری مخصوص آموخته ها و تمرین ها در نظر بگیرید .

2 . مقداری وسایل دورریختنی مانند قوطی سس ، چوب بستنی ، خورده پارچه یا کاغذهای احتمالی و… را جمع آوری کنید ( هر چیزی که از نظر شما دورریختنی است ) ؛ به خلق ایده پرداخته و آن را اجرایی کنید . مانند یک کودک خلاق کاردستی درست کنید . به خاطر داشته باشید هیچ چیز دورریختنی نیست و اینکه چه چیزی می توان با لوازم جمع آوری شده درست کرد پاسخ مشخصی ندارد . پس دست بکار شوید ، بهتر است وسیله ای که می سازید یک نیاز را ( حتی در محیط خانواده ) رفع کند .

3 . مطالعه داشته باشید ؛ اگر میخواهید مرتبط با تمرین ها مطالب هر مقاله تغذیه ی ذهن ( مطالعه ) داشته باشید با کتاب های پیشنهادی یک جم همگام شوید . پیشنهاد یک جم برای این مقاله :

” هدیه ” ، نوشته ی ” دکتر اسپنسر جانسون “

“جاذبه و دافعه ی علی علیه السلام ” نوشته ی ” استاد مرتضی مطهری “

” نقاط ضعف شما ” نوشته ی ” دکتر وین دبلیو دایر “

” قورباغه را قورت بده ” نوشته ی ” برایان تریسی “

“بله یا خیر ” نوشته ی ” دکتر اسپنسرجانسون “

4 . سوال های ذهنی خود را روی کاغذ آورده و پاسخ های شفافی به هر یک بدهید ، برای این پرسش و پاسخ صادقانه حتما تاریخ درج کنید .

5 . با استفاده از نمودار ” علایق و مهارت ها ” ؛ در نظر گرفتن نیاز جامعه و ترجیح سنج ” کودر ” ، مسیر شغلی را که قصد پیشروی در آن را دارید مشخص کنید . ( زمانی که مسیر شما مشخص است ، می توانید گام بزرگ تا رسیدن به هدف را به قدم های کوچک تقسیم بندی کنید ، کاری که یک برنامه نویس برای نوشتن یک برنامه انجام می دهد ؛ با این کار برنامه ریزی های کوتاه مدتدار دارید که شما را به هدف اصلی می رساند ، همچنین شناسایی موانع راحت تر شده در نتیجه بدون سردرگمی می توانید نیروی خود را برای برطرف کردن آن ها متمرکز کنید ) .

مرتبط ها

قالب خبری