جدیدترین مطالب امروز

مدیریت زمان و اهمیت رعایت اصول آن !

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : اطلاعات

مدیریت زمان و اهمیت رعایت اصول آن !

از آنجاییکه بسیاری از افراد با اصول مدیریت زمان آشنایی ندارند در طول شبانه روز برای انجام کارهای خود وقت کم می آورند ؛ پس اهمیت رعایت این اصول بیش از پیش احساس میشود.

اصول مدیریت زمان :

1- رعایت اصل پارتو ( قانون ۲۰-۸۰ )

این اصل را فردی به نام «ویلفردو پارتو» ابداع و بعدها شخص دیگری به نام «ژوزف جوران» تکمیل کرد . این اصل می گوید : ۲۰ درصد از کارهایی را که انجام می دهیم ؛ ۸۰ درصد برای ما مفید است ؛ اما در مقابل ۸۰ درصد از کارهایی را که انجام می دهیم تنها ۲۰ درصد برایمان مفید است.

این قانون در جنبه های مختلف زندگی کاربرد دارد . به عنوان مثال ، در اغلب موارد ۲۰ درصد از برنامه هایی را که از تلویزیون می بینیم ۸۰ درصد برای ما مفید است ولی ۸۰ درصد از این برنامه ها فقط و فقط ۲۰ درصد سودمند هستند . این قانون در مواردی چون مکالمه های تلفنی ، حرف زدن و… نیز صادق است ؛ بنابراین اولین گام مدیریت زمان این است که تمام انرژی و وقتمان را صرف آن ۲۰ درصد کنیم .

2- رعایت نظم ؛ اولویت بندی و زمان بندی کارها

گاهی کارهایی که انجام می دهیم کارهای مفیدی هستند ؛ اما به دلیل نداشتن نظم و اولویت بندی ، بازده زیادی برای ما ندارند .داشتن یک برنامه روزانه به ما کمک می کند که از وقتمان بهتر استفاده کنیم و در مدیریت زمان موفق باشیم . همین الان قلم و کاغذ بردارید و برای فردا برنامه ای تهیه کنید .

3- کار را در بهترین زمان انجام دهید

بانک ، نانوایی ، بازارها ، ادارات ، سینما ، شهرهای گردشگری و زیارتی و بسیاری از مکان های دیگر، در برخی زمان ها خلوت و گاهی بسیار شلوغ هستند . در صورت امکان زمانی به این مراکز مراجعه کنید که خلوت تر باشند . این کار علاوه بر مدیریت زمان ، آرامش اعصاب و روان را به همراه دارد .

4- همزمان چند کار را انجام دهید

از بازار که می گذریم گاه کاسب هایی را می بینیم که منتظر مشتری هستند و پشت میزشان بیکار نشسته اند . این مصداق کامل تلف شدن وقت است . خانمی را می شناسم که همزمان با کار منزل ، سخنرانی های مورد علاقه اش را نیز گوش می دهد . افراد موفق سعی می کنند در صورت امکان چند کار را با هم انجام دهند . البته توجه کنید که انجام برخی از کارها به تمرکز نیاز دارد که باید به تنهایی انجام شوند ؛ مانند : مطالعه کردن

5- تمام کارهایتان هدفمند باشند

انجام کارهایی مانند : تماشای تلویزیون ، مطالعه ، تفریح کردن ، دید و بازدید از فامیل ، روزنامه خواندن و… باید هدفمند و براساس برنامه ریزی تان باشند تا بهتر بتوانید در زندگی خود مدیریت زمان داشته باشید .

6- استفاده مطلوب از وقت های زائد

با برنامه ریزی مناسب می توانیم از تمام فرصت ها و زمان هایی که در اختیار داریم ، استفاده کنیم حتی زمان انتظار در بانک ، نانوایی ، ایستگاه اتوبوس ، داخل مترو ، مطب دکتر و… ساده ترین پیشنهاد برای مدیریت زمان این است که همیشه یک کتاب به همراه داشته باشید و در این اوقات مطالعه کنید . یادمان باشد که زمان هیچ گاه برنمی گردد . پس آن را به سادگی از دست ندهیم .

منبع : تکناز

مرتبط ها

قالب خبری