جدیدترین مطالب امروز

قرص آهن را برای کم خونی مصرف می کنید ؟

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : داروخانه

قرص آهن را برای کم خونی مصرف می کنید ؟

همانطور که می دانید قرص آهن به عنوان دارویی برای درمان کم خونی شناخته شده است که در کودکان ، نوجوانان ، زنان باردار و شیرده بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد .

قرص آهن به قدری در میان افراد مختلف شناخته شده است که نیازی به توضیح در خصوص این دارو نمی باشد ، به همین جهت در این مطلب قصد داریم فقط نکاتی را در خصوص قرص آهن ( این داروی بعضا حیاتی ) بیان کنیم که برای افرادی که احیانا از آنها بی اطلاع هستند بتواند مفید واقع شود .

1- در زنان باردار ، هیچ جایگزین مطلقی نمی تواند برای قرص آهن باشد ، زیرا کمبود آهن در بدن این زنان به هیچ وجه با مصرف مواد غذایی تأمین نخواهد شد ، طوریکه برای پیشگیری از کم‌ خونی ، فقر آهن و اثرات مضر آن بر رشد و تکامل جنین و سلامت مادر ( از جمله مرگ و میر مادران ، زایمان های زودرس ، رشد ناکافی جنین و افزایش خطر مرگ و میر جنین ) مصرف قرص آهن کاملا ضروری است .

2- از آنجاییکه مصرف همزمان انواع فرآورده های لبنی مثل شیر ، ماست و … ( به دلیل داشتن کلسیم ) با قرص آهن ، منجر به تداخل بین آنها و باعث کاهش جذب آهن در بدن می شود ، پس به یاد داشته باشید که این دو را به صورت همزمان و باهم مصرف نکنید .

3- افرادی که دچار کم خونی فقر آهن و فقر آهن ( دارای علایمی چون : ریزش مو ، احساس خستگی ، بی قراری و كاهش آستانه ، ضعف ، بی حالی ، تپش قلب ، سردی اندام ها ، رنگ پریدگی صورت ، خستگی زود رس و افت تحصیلی ) میباشند ، بایستی از مصرف خودسرانه ی قرص آهن اکیدا خودداری کنند ، زیرا ممکن است برخی از این علایم ، ناشی از افت فشار خون باشد که در اینصورت رفتن به پزشک و انجام آزمایش های لازم برای تشخیص بهتر و دقیق تر و به دنبال آن مصرف داروی مؤثر توصیه می شود . ( البته به طور کلی مصرف هیچگونه دارویی بدون تجویز پزشک صحیح نیست ، حتی یک استامینوفن ساده !!! )

4- بهترین زمان برای مصرف قرص آهن ، زمانی است که معده خالی باشد زیرا با معد ه ی خالی ، بدن می تواند مقدار بسیار بیشتری آهن را جذب کند . ( البته نکته ای در اینباره وجود دارد که : اگر كسی پس از استفاده از قرص آهن ، به ویژه با معده ی خالی حالت تهوع پیدا كرد ، می ‌تواند آن را پس از غذا و قبل از خواب مصرف كرده و بلافاصله بخوابد ، ضمنا شاید گفتن این نکته هم خالی از لطف نباشد که مصرف ویتامین C نیز می تواند باعث بالا رفتن جذب آهن و كاهش حالت تهوع در فرد شود )

5- آبلیمو می تواند به جذب بیشتر آهن در بدن و تأثیر مضاعف قرص آهن کمک کند ، طوریکه توصیه شده از آبلیمو به عنوان چاشنی سالادها و سبزی ها که منابع غنی ویتامین C هستند ، استفاده شود .
همچنین دختران مدرسه ‌ای هم می ‌توانند برای دریافت آهن ، در مدارس خود ، از ساندویچ تخم ‌مرغ با گوجه فرنگی یا فلفل دلمه ای های رنگی استفاده کنند ، زیرا آهن تخم‌ مرغ جذب پایینی دارد و از آنطرف گوجه ‌فرنگی یا فلفل دلمه ‌ای‌ های رنگی ، به دلیل دارا بودن منبع بسیار غنی ویتامین C ، باعث بالا رفتن جذب آهن تخم مرغ خواهند شد .

مرتبط ها

قالب خبری