جدیدترین مطالب امروز

خوردن خاک و مهر در کودکان را جدی بگیرید !

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : نکته ها

خوردن خاک و مهر در کودکان را جدی بگیرید !

گاهی والدین گمان می کنند خوردن خاک ، مهر و ترکیباتی با این بو و مزه در کودکان به شکل عادت درآمده و تنها به منع کودک بسنده کرده و به دنبال درمان نیستند .

کودکانی که میل به خوردن خاک دارند اولین نشانه های کم خونی ( در اثر فقر آهن ) را به نمایش می گذارند . زمانی که با کودک خود به بیرون رفته اید و بوی خاک نم خورده کودک شما را به خوردن خاک ترغیب می کند ، و یا زمانی که حیاط را آبپاشی می کنید و مشاهده می کنید که فرزندتان وسوسه شده و به مهر سجاده ی شما دسبرد می زند ، آگاه باشید که کودک شما کمبود آهن دارد .

کمبود آهن و روی خصوصا در کودکان ( به دلیل قرارگیری در سن رشد ) بسیار جدی بوده و لازم به پیگیری دارد ؛ زمانی که کودک شما با روی آوردن به خوردن خاک و مهر این مهم را به شما یادآور می شود ، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و پیگیر باشید ، چراکه کمبود این مواد رشد جسمی ( به خصوص قد ) و ذهنی ( ضریب هوشی ) کودک را با مشکل روبرو خواهد کرد .

دلیل اینکه آهن تا این حد مورد اهمیت واقع می شود این است که اکثر واکنش های شیمیایی در بدن با حضور آهن امکان پذیر است ؛ خصوصا واکنش های مغز و اعصاب . اکسیژن مورد نیاز اندام ها نیز با کمبود آهن با حجم کمتری به اندام ها منتقل می شوند .

خوردن خاک عوارضی مانند ضعف و خستگی را درپی دارد و در بلند مدت می تواند باعث ریزش مو و نازک شدن ناخن ها شود . در مورد باکتری ها ، قارچ ها و دیگر انگل های موجود در خاک نیز جای بحث بسیار وجود دارد . به عنوان مثال ” کیست هیداتیک ” نوعی انگل موجود در خاک است که از نوع بالغ آن از طریق سگ نیز قابل انتقال می باشد .

با توجه به دو نکته می توان فهمید خاک خوردن توسط شخصی اتفاق می افتد یا خیر : اول پوسیدگی دندان ها است که یک علت آن خوردن خاک و تماس دندان با مهر می باشد و دوم عکس برداری از شکم است ، در عکس می توان توده های خاک را در روده مشاهده کرد !

عادت به خوردن خاک و رسیدگی نکردن به این مشکل در بزرگسالی به خصوص برای خانم ها می تواند مشکل ساز باشد و دوران بارداری ( پیکا یا تمایلات نا معقول ) و زایمان را برای آن ها سخت کند .

مرتبط ها

قالب خبری