جدیدترین مطالب امروز

بیماری پارانویا و علائم این نوع اختلال شخصیتی

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : اطلاعات

بیماری پارانویا و علائم این نوع اختلال شخصیتی

بیماری پارانویا فرآیندی از فکر است که تحت تأثیر اضطراب یا ترس به حالتی غیرمنطقی و وهم آلود در می آید . در این مقاله سعی بر آن شده تا شما را بیشتر با این بیماری آشنا کنیم .

اختلال شخصیت پارانوئید (PPD) ، اختلالی از مجموعه اختلال ‌های شخصیتی است که در گروه‌ A قرار دارند . افراد این گروه معمولا به داشتن افکار و رفتارهای عجیب و نامتعارف مشهورند . افراد مبتلا به بیماری پارانویا ، سوء‌ظن شدید دارند و با وجود اینکه دلیل خاصی ندارند ، نمی‌توانند به کسی اعتماد کنند و دائم به دیگران مشکوک هستند . این افراد معمولا نظرات و رفتار بی‌ضرر دیگران را بدخواهانه تصور می‌کنند . در این مقاله شما را با علائم بیماری پارانوئيد ، علت اختلال شخصیت پارانویئد ، تشخیص اختلال پارانوئید و درمان این اختلال آشنا خواهیم کرد .

اختلال پارانوئید از اوایل بزرگسالی ، خود را نشان می‌دهد و فرد مبتلا دائم به دیگران شک دارد و فکر می‌کند همه مردم قصد آزار و اذیت او را دارند .

بیماران مبتلا به پارانویا نمی‌توانند احساسات منفی خود نسبت به دیگران را و اینکه از واقعیت دور شده‌اند ، بدرستی درک کنند . افراد مبتلا به پارانویا ،‌ همیشه در حالت تدافعی قرار دارند و بر این باورند که دیگران دائما قصد تحقیر یا تهدید آنها را دارند . این افکار بی‌پایه و اساس آنها و عادت‌های سرزنش کردن دیگران و بی‌اعتمادیشان به مردم ، باعث می‌شود توانایی برقراری ارتباط صمیمانه با دیگران را ازدست بدهند .

افراد مبتلا به بیماری پارانویا معمولا علائم زیر را از خود نشان می‌دهند :

1. آنها نسبت به تعهد ، وفاداری یا راستی دیگران تردید دارند و براین باورند اطرفیان قصد سوء‌استفاده یا فریب آنها را دارند .

2. به دیگران اعتماد نمی‌کنند وهرگز از مسائل زندگی خود به دیگران نمی‌گویند ، زیرا می‌ترسند از این اطلاعات فردی ، علیه خودشان استفاده شود .

3. دیگران را نمی‌بخشند و کینه‌توز هستند .

4. بیش‌ازحد حساس‌اند و انتقاد کسی را نمی‌پذیرند .

5. اظهارات بی‌منظور یا نگاه‌های تصادفی دیگران را بد تعبیر می‌کنند .

6. بی‌دلیل تصور می‌کنند که دیگران قصد دارند به شخصیت آنها حمله کنند .

7. معمولا با خشم وعصبانیت واکنش نشان می‌دهند و هر چیزی را بسرعت تلافی می‌کنند .

8. بدون هیچ دلیلی ، بارها به همسر خود شک می‌کنند و آنها را خیانتکار می‌دانند .

9. در روابط‌شان با دیگران سرد هستند و فاصله معینی را حفظ می‌کنند . همچنین ممکن است شخصیتی کنترل‌کننده و حسود داشته باشند .

10. هرگز خود را مسئول هیچ مشکل یا دردسری نمی‌دانند و معتقدند که همیشه حق با آنها بوده است .

11. نمی‌توانند آرام باشند .

12. با دیگران همیشه خصمانه رفتار می‌کنند و سرسخت و دعوایی هستند .

منبع : چطور

مرتبط ها

قالب خبری