جدیدترین مطالب امروز

کوفتگی عضلانی و راهکارهایی برای رفع آن ؟

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : اطلاعات

کوفتگی عضلانی و راهکارهایی برای رفع آن ؟

کوفتگی عضلانی پس از ورزش کردن ، یکی از شایع ترین عارضه هاست که در این مقاله به بررسی راهکارهای رفع سریع و آسان این عارضه خواهیم پرداخت.

زمانیکه ورزش می‌کنید، در حقیقت فیبرهای عضلانی‌تان ترک بر میدارد و زمانیکه آن عضلات بهبود یابند، نیرویشان بیشتر می‌شود. ولی پاره شدن آن فیبرها، می‌تواند سبب حساس شدن عضلات شما شوند و درد بوجود آورند، حتی می‌تواند در حرکت مشکل ایجاد کنند ؛ بعلاوه ممکن است شروع درد ۲۴ ساعت طول بکشد (که به آن درد و کوفتگی عضلانی تاخیری یا DOMS می‌گویند). این بدین معنی است که دو روز پس از تمرین، نسبت به صبح پس از تمرین درد بیشتری احساس می‌کنید. در اینجا یک فرایند ۵ مرحله‌ای بیان می‌کنیم که می‌توانید برای کاهش کوفتگی عضلانی و بازگشت سریع‌تر به تمرین، از آنها استفاده کنید.

مرحله ۱
قبل از شروع تمرین، خودتان را گرم کنید. گرم کردن، انعطاف پذیری عضلات را افزایش می‌دهد و از کشش عضلانی کلی می‌کاهد، که اینکار از آسیب (میکروتروما) بیش از اندازه، جلوگیری می‌کند و بعلت کشش کمتر یا بیشتر، جلوی درد عضله را می‌گیرد.

مرحله ۲
بعد از هر تمرین، مختصری بدنتان را سرد کنید. بدین صورت که برای بهبود جریان خون و افزایش دامنه‌ی حرکتتان، عضلاتی را که تمرین داده اید، بکشید.

مرحله ۳
بعد از تمرین بمدت ۱۰ دقیقه از یک فوم غلتکی استفاده کنید. غلتیدن بر روی فوم می‌تواند گره‌ها و چسبندگی‌های بافت‌های عضلانی را رفع کند و جریان خون را بهبود ببخشد.

مرحله ۴
بمدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر، ماساژ درمانی انجام دهید. ماساژ، جریان خون به بافت‌های عضلانی دردناک را افزایش می‌دهد، چسبندگی‌های کوچک را برطرف می‌کند و سرعت ترمیم عضله را بالا می‌برد. ماساژ درمانی می‌تواند دردناک باشد اما اگر بتوانید درد آن را تحمل کنید، یک راهکار مؤثر در پیشگیری از کوفتگی عضلانی است.

مرحله ۵
حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت بخوابید. بدن در شب خود را ترمیم می‌کند و هورمون‌های مهمی ترشح می‌کند که به بافت عضلانی دستور ترمیم می‌دهد. خواب کمتر از ۸ ساعت، پاسخ هورمونی را کاهش می‌دهد که در نتیجه آن روند بهبود کوفتگی عضلانی شما کندتر خواهد شد.

منبع : مجله تناسب اندام

مرتبط ها

قالب خبری