جدیدترین مطالب امروز

کلسترول خون عامل اصلی بالا رفتن بیماری های قلبی

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : نکته ها

کلسترول خون عامل اصلی بالا رفتن بیماری های قلبی

کلسترول خون یکی از انواع چربی موجود در بدن است و با بالا رفتن سن ، مقدار آن احتیاج به کنترل منظم تر دارد ، تنهاترین راه تشخیص کلسترول بالا آزمایش خون است

شاید بگویید کلسترول خون هم مگر خوب و بد دارد ؟ بله ، کلسترول یکی از دو نوع چربی موجود در بدن است ، در واقع انواع چربی در بدن به دو گروه تقسیم بندی می شوند : تلی گلیسیرید و کلسترول . گروه کلسترول ها هم به دو نوع تقسیم بندی می شوند : کلسترول های خوب HDL که به عملکرد صحیح قلب کمک می کند و کلسترول مضر یا بد به نام LDL که با ایجاد رسوب در رگ ها و پایین آوردن قابلیت انعطافشان زمینه ساز بروز ناراحتی های قلبی می شوند .

برای اینکه LDL ( کلسترول بد بدن ) و حتی HDL همواره در سطح نرمالی باشند لازم است هر چند وقت یکبار آزمایش داده شود ؛ بهترین آزمایش برای چک کردن سطح کلسترول خون آزمایش خون است زیرا میزان کلسترول در خون مشخص می شود . به طور معمول هر گنج سال یکبار لازم است میزان کلسترول موجود در خون چک شود اما برای افرادی که سابقه ی کلسترول خون بالا در خانواده را دارند و یا دارای اضافه وزن هستند لازم است فواصل آزمایش کوتاه تر شود ، همچنین با بالا رفتن سن میزان کلسترول خون هم افزایش پیدا می کند و نیاز به رسیدگی مرتب دارد . میزان کلسترول خوب معمولا بین 180 تا 199 است ، کلسترول خون در سطح 200 تا 219 زنگ خطری برای فرد محسوب شده و در صورتی که بالا تر از 220 باشد خطرناک تشخیص داده می شود و باید فوا برای پایین آوردن سطح آن اقدام کرد .

توجه داشته باشید که بالا رفتن کلسترول خون بدون علامت بوده و مانند فشار خون ناگهانی بروز می کند ، برای اینکه از بالا رفتن کلسترول جلوگیری کنید از حبوبات ( تفاوتی ندارد چه حبوباتی ) ، همچنین میوه و سبزیجات استفاده کنید این مواد به دلیل سرشار بودن از فیبر ( فیبر کلسترول موجود در روده را جذب می کند ) و ویتامین ها ، مواد معدنی و هم چنین آنتی اکسیدان ، باعث پایین آمدن وزن و در نتیجه چربی شده و کلسترول مضر بدن را از بین می برد . تاثیر پایین آمدن کلسترول خون با مصرف حبوبات در مردان بیشتر است .

کلسترول برای ادامه ی حیات لازم و ضروری است اما در مصرف آن باید دقت کرد به عنوان مثال اگر میخواهید گوشت قرمز استفاده کنید ، چون گوشت قرمز خود به خود مقدار زیادی چربی دارد ، بهتر است در انتخاب قسمت های مورد استفاده دقت کافی به عمل بیاید و یا اگر از تخم مرغ استفاده می کنید ، چون تخم مرغ کلسترول بالایی دارد و بیشتر سهم بدن از کلسترول روزانه تامین می کند ، اگر در یک روز یک عدد تخم مرغ استفاده می کنید لازم است تغذیه ی خود را تا پایان روز کنترل کنید .

با بالا رفتن غذاهای فست فودی خطر بالا رفتن کلسترول نیز افزایش پیدا کرده است ، به عنوان یک رژیم کارآمد در پایین آوردن کلسترول مضر می توانن به مدت شش هفته یکی از وعده های غذایی خود را به حبوبات اختصاص داد .

مرتبط ها

قالب خبری