جدیدترین مطالب امروز

پیشگیری و رفع آرتروز زانو با روشها و راهکارهای ساده

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : پزشک خانواده

پیشگیری و رفع آرتروز زانو با روشها و راهکارهای ساده

اگر تمایل دارید که با روش های رفع و پیشگیری از ابتلا به عارضه ی آرتروز زانو آشنا شوید ، بد نیست که در ادامه ، همراه این مطلب از پزشک خانواده یک جم باشید .

امروز و در این مقاله ، قصد داریم که شما را با روش ها و راهکارهای ساده ای آشنا سازیم که اگر به آن عمل کنید ، درصد ابتلا به آرتروز زانو در شما ، بسیار کمتر خواهد بود .

تعریف آرتروز زانو : آرتروز زانو یا OA ، یک بیماری از بین برنده‌ی مفاصل زانو است که در اثر آن ، مفاصل از بین رفته و استخوان ها به یکدیگر ساییده می‌ شوند که در نتیجه ، یک التهاب دردناک در زانوها به وجود می آید .

مواد غذایی و توصیه هایی که در ادامه خواهید خواند ، به شما کمک می کنند که تا حد زیادی ، از بیماری و عارضه ی آرتروز زانو ، در امان باشید :

1- مصرف کلم بروکلی :

به سبزیجات به ‌عنوان غذایی لاغر کننده نگاه کنید که مفاصل شما را تقویت می ‌کنند ؛ سولفورافان ماده‌ای است که در سبزیجات دیگر مانند کلم و گل‌ کلم نیز وجود دارد و میزان آنزیم ‌هایی خاص که باعث از بین رفتن غضروف‌ ها می‌ شوند را کاهش می‌ دهد ؛ یکی از خواص این ماده ، کاهش درصد ابتلا به آرتروز زانو می باشد .

2- نوشیدن شیر :

کلسیم موجود در شیر ، تنها استخوان ‌های شما را قوی نمی ‌کند ، بلکه به کند شدن پیشرفت آرتروز در استخوان زنان نیز کمک می ‌کند ؛ هرچه زنان ، شیر بیشتری استفاده کنند تأثیر آن بیشتر است ( لازم به ذکر است که جایگزین کردن دیگر محصولات لبنی ، شاید این تأثیر را نداشته باشد ، به عنوان مثال : ماست تأثیری بر پوکی استخوان ندارد و پنیر نیز به دلیل چربی اشباع ‌شده‌ی زیاد ، باعث بدتر شدن اوضاع می گردد )

3- عدم استفاده از کفش هایی با پاشنه ی بلند :

حتماً می‌ دانید با پوشیدن پاشنه‌ های بلند ، فشار بیشتری به پاهای شما وارد می شود ، اما آیا از این موضوع هم مطلع هستید که همین پاشنه های بلند ، باعث ایجاد آرتروز زانو هم می شوند ؟ با پوشیدن پاشنه‌ های 10 سانتی‌ متری ، میزان فشار وارد بر مفاصل زانو 90 درصد بیشتر از پاشنه‌های 1 سانتی‌ متری است ! پس بهتر است برای در امان ماندن از آرتروز زانو ، کفش ‌هایی بپوشید که پاشنه ‌ی آن ، کمتر از 5 سانتی ‌متر باشد .

4- ورزش کردن :

یکی از بهترین راه ‌ها برای حفاظت از زانوها ، این است که مطمئن شوید پاها به شکل صحیحی قرارگرفته ‌اند و در همین حین ، ورزش هایی را روی پاهایتان انجام دهید ؛ دو نمونه از ورزش های مؤثر برای تقویت زانو را در زیر خواهید آموخت

الف ) زمانی که نشسته‌ اید ، دو پا را صاف روی زمین بگذارید و به ‌آرامی یک پا را جلوی خود صاف‌ کرده و برای 10 ثانیه نگه ‌دارید ، سپس آن را آرام پایین بیاورید ؛ این کار را برای هر پا ، به میزان ده بار تکرار کنید .

ب ) لبه ‌ی میز بنشینید ، طوریکه پاها آویزان بوده و از مچ ، روی‌هم قرار داشته باشند ، در همین حالت ، هر دو پا را جلوی خود بالابرده و صاف کنید ؛ سپس پایی که بالا می باشد را به سمت پایین فشار دهید و بالعکس ، به مدت ده ثانیه این حالت را حفظ کنید ، سپس جای پاها را عوض کرده و این کار را برای چهار بار تکرار کنید .

الهام گرفته از : 5040

مرتبط ها

قالب خبری