جدیدترین مطالب امروز

واریس و بالا رفتن خطر ابتلا در شیوه استحمام کنونی

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : پزشک خانواده

واریس و بالا رفتن خطر ابتلا در شیوه استحمام کنونی

واریس نوعی بیماری است که سیاهرگ را درگیر می کند و با افزایش طول و گشاد کردن آن باعث پیچ خوردگی رگ ها می شود . برخی بیماران تنها از شکل ظاهری واریس رنج می برند .

اگر کلمه ی واریس را ریشه یابی کنیم ، می توان گفت واریس به پیچ خوردگی رگ ها ( سیاهرگ ) گفته می شود و گاه به آن رگ درد هم می گویند . در این ناراحتی ، سیاهرگ گشادتر شده و از لحاظ بلندی ، کشیده تر می شوند ، در نهایت به صورن پیچ خورده در سطوح درونی اندام تحتانی خود را نشان می دهند .

در یک مقایسه ی کلی باید گفت خانم ها بیشتر از آقایون در خطر ابتلا به واریس قرار دارند ، ریسک ابتلا به واریس در خانم ها و آقایون با بالا رفتن وزن و سن بیشتر می شود ؛ علاوه براینکه ایستادن های طولانی مدت و سابقه ی خانوادگی نیز در این امر تاثیرگذار هستند .

افرادی که واریس دارند اغلب به دلیل زیبایی و موارد ظاهری به پزشک مراجعه می کنند ، در صورتی که واریس برای شخصی ایجاد درد کند و علائم دیگر خود را نظیر تورم در فردی ظاهر سازد ، باید از ایستادن های طولانی مدت اجتناب شود و هنگام خواب و استراحت ، پاها اندکی بالا تر از بدن قرار بگیرند ، استفاده از جوراب های ساق بلند و کشی نیز خالی از لطف نیست . در مواقعی که واریس به اوج خود می رسد به ترتیب از روش های درمانی مانند تزریق مایع و جراحی استفاده می شود .

یکی از راه های پیشگیری جهت جلوگیری از ابتلا به واریس ، گرفتن آب سرد پس از استحمام به ساق پا و کف پا می باشد ، با این کار خون مازاد موجود در پاها که به دلیل گرمای حمام و فعالیت ایستاده در پاها جمع شده است ، به قسمت بالای بدن باز می گردد ، همچنین با این کار بدن خود را برای مواجهه با هوای سرد آماده کرده اید و تا حد زیادی از آنفلانزا جلوگیری کرده اید . اگر اندکی در روند کار گرمابه های قدیم دقت کنیم خواهیم دید که جهت جلوگیری از واریس هنگام خروج باید از حوضچه ی آب سردی عبور می کردند و این نشان دهنده ی تدبیر کهن ایرانیان از گذشته تا کنون است .

در افراد مبتلا به واریس که سیاهرگ به صورت طنابی پیچ خوردگی پیدا می کند بازگشت خون به سمت قلب کندتر صورت می پذیرد . ورزش و حفظ وزن مناسب همچنین نشستن صحیح بر روی صندلی و… همگی در حفظ سلامت نقش داشته و از واریس جلوگیری می کنند .

سیگار و قرص های ضدبارداری ، دامن و شلوار های تنگ همگی عواملی هستند که دست به دست هم داده و سرعت ابتلا به واریس را در اشخاص بالا می برند .

و نکته ای که همیشه باید به خاطر داشته باشید این است که در صورت بروز درد شدید و ناگهانی همچنین تورم حتما به پزشک مراجعه کنید و هیچگاه برای آرام کردن درد خود از ماساژ ( با دست و… ) و دستگاه های ویبره استفاده نکنید .

مرتبط ها

قالب خبری