جدیدترین مطالب امروز

شپش ها و زندگی مسالمت آمیز اجباری در کنار آن ها !

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : پزشک خانواده

شپش ها و زندگی مسالمت آمیز اجباری در کنار آن ها !

احتمالا گمان کرده اید که وجود شپش یک امر عادی تلقی می شود و ما ناچار به زندگی با آن ها هستیم ! اما خیر ، ما تنها تا از بین رفتنشان تحملشان خواهیم کرد .

مانند ملکی که مدتی بدون استفاده رها می شود و یا سرکشی های مکرر به آن صورت نمی گیرد ؛ بدن نیز ملک اختصاصی شما است و نیاز به مراقبت و بهداشت دارد . اگر مدتی به صورت کلی از زیر و بم آن بی اطلاع باشید ، یکی از جانداران کوچکی که قصد تصاحب آن را می کند شپش است و اگر دیر دست به کار شوید قلمرو فرمانروایی خود را گسترش خواهد داد .

هر چند گسترش شپش به بهداشت مرتبط است اما شیوع آن ممکن است از فرد مبتلا و… آغاز شود ؛ لازم به ذکر است علاوه بر کودکان ( که معمولا به علت ناتوانی در رعایت بهداشت فردی ناقل هستند ) جنس مونث نیز بیشتر در خطر ابتلا قرار دارد .

علت تشخیص دیرهنگام شپش :

شپش انگلی خارجی به شمار می رود زیرا از بیرون محیطی مانند سر را برای زندگی انتخاب کرده و از فردی به فرد دیگر ( در تماس های نزدیک یا استفاده مشترک از پوشاک ) منتقل می شود ؛ رنگ این گونه از انگل ها در ابتدای تخم تا لاروی سفید است به همین علت فرد مبتلا ابتدا آن را با شوره ی سر اشتباه می گیرد ؛ رفته رفته با بزرگ شدن شپش ( که تغذیه ی آن توسط شاخک های مخصوصش از خون سر صورت می گیرد ) و تغییر رنگ آن به خاکستری شاید قابل تشخیص باشد ؛ در غیر این صورت باید منتظر تخم گذاری ( رشک گذاری ) و راه افتادن آن ها باشید !

در این مطلب به طور خاص به بررسی شپش سر می پردازیم .

چرا مجبور به کچل کردن می شویم ؟

طول عمر هر شپش کمتر از 30 روز است و بیشتر از این حد مشاهده نشده است ؛ برای درمان موثر هرفرد باید 30 روز حوصله کند . با این وجود گاهی اشخاص موفق به دفع کامل تخم ها که توسط شپش ماده ( 50 تا 150 رشک در هر دوره ) نمی شوند ، چرا که جدا کردن این تخم های چسبنده از مو دشوار است ، به همین دلیل اقدام به کچل کردن و تراشیدن مو ها از ریشه می کنند .

اقدام های موثر در دفع شپش سر ( سعی کنید این نکات را خانوادگی انجام داده و رعایت کنید ) :

قبل از غمگین بودن خدا را شکر کنید شپش مانند کنه یا دیگر حشرات و انگل ها قابلیت پریدن ندارد ! حالا به سراغ درمان می رویم :

خانه را شپش زدایی کنید ! برای این منظور می توان روزانه کف خانه را حشره کش و سوسک کش زد و بعد از 12 ساعت جارو کرد . ( هر شپش در محیطی خارج از بدن نهایتا 48 ساعت دوام می آورد بنابراین جای نگرانی و وسواس زیادی در این خصوص وجود ندارد ) .

شپش زدایی ابزار و البسه :

لباس ها و وسایل قابل شستشو را با آل داغ بشویید ، مواردی که نمی توانید شسشتو دهید را در کیسه ی در بسته گذاشته و در جای گرم قرار دهید ؛ شانه ، برس و نظایر آن را می توان با آب جوش ( 60 درجه ) به مدت 20 دقیقه ضدعفونی کرد ؛ استفاده از شامپوهای ضدشپش به همراه آب نیز برای استریل کردن پیشنهاد می شود .

بهداشت روزانه ی فرد مبتلا به شپش :

موهای خود را با سرکه خیس کنید .

با شانه های دانه ریز و یا شانه های مخصوص تخم-زدایی موها را روزانه به دقت شانه کنید .

با این کار علاوه بر افتادن شپش ها ، امید به جدا شدن تخم ها نیز است ( علاوه بر این شانه Robi comb شپش کش می باشد ) . شب به شب نیز موهای خود را با وازلین استاندارد کاملا چرب کنید ، کلاه پلاستیکی یا … بر سر گذاشته و فردا صبح سرتان را با آب ولرم شستشو دهید ( آب سرد مقاومت شپش را بالا می برد ) .

درمان های فوق را 4 بار در ماه معادل هفته ای 1 مرتبه باید انجام داد و بعد از اتمام هر دوره وسایل و پوشاک را به دقت ضدعفونی کرد ؛ راه درمان راحت تر در صورت ازدیاد شپش ها کوتاه کردن کامل مو و مراجعه به پزشک است ؛ در این مواقع شامپوی ضد شپش برای شما تجویز می شود که به علت قوی بودن طول درمان کوتاهی دارد ، حدود 2 مرتبه ؛ سم موجود در شامپو دفع کننده کامل شپش است اما استفاده از آن به صورت خودسرانه جایز نیست .

مرتبط ها

قالب خبری