جدیدترین مطالب امروز

سیاه چاله هایی که اجازه گریز به نور را نمی دهند

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : دانستنیها

سیاه چاله هایی که اجازه گریز به نور را نمی دهند

سیاه چاله ها از مرموزترین اسرار کهکشان هستند ، این حفره ها که حتی اجازه ی حیات به نور را نمی دهند تمام اجسام جذب شده را از محیطی به محیط دیگر وارد می کنند .

اگر روزی بخواهیم عجایبی چندگانه را برای دنیا برگزینیم ، بی شک مستحق است که یکی از آن ها سیاه چاله باشد ! احتمالا در فیلم های به قول خودتان تخیلی دیده اید که گروهی محقق به هر دلیلی در دام یک سیاه چاله می افتند و دیگر راه بازگشتی ندارند !؟ درواقع باید گفت کاملا درست است . با عبور از سیاه چاله هیچ راه بازگشتی وجود ندارد .

دنیای کنونی بر چهاربعد بنا شده است که از این ابعاد سه بعد متعلق به مکان و یک بعد متعلق به زمان است ، در سیاه چاله تمامی بعد ها با هم ادغام شده و محیطی چهاربعدی را روی هم تشکیل می دهد . در این حالت فیزیکدانان مسئله ای را بیان می کنند که در آن مبحث فضا-زمان ( نخوانید فضا و زمان ) مطرح گردیده و در آن دقیقا به همین چهاربعد در هم تنیده اشاره شده است . مسئله ی گرانش در بعد زمان بسیار تاثرگذار است که در اینجا جای بحث این موضوع نیست .

موضوع برایتان جالب تر می شود اگر در خصوص شکل ظاهری سیاه چاله بیشتر با شما صحبت کنیم ؛ سیاه چاله ها به دلیل جرم فشرده ای از محیط بوجود می آیند که همین فشردگی در جرم سبب می شود شکلی حفره مانند به خود گرفته و البته دور تا دور آن طوقی ایجاد شود .

از ویژگی های این محیط فشرده شده از جرم می توان به جذب نور اشاره کرد ، به عبارتی می توان گفت سیاه چاله ها تمام نوری که به سمت آن ها وارد شود را به دام می اندازند و در دنیای خود اسیر می کنند ، هر جسمی که به سیاه چاله ها وارد شود قطعا راه بازگشتی نخواهد داشت…

اما دلیل اسرارآمیز بودن این امر چیست !؟ همانطور که سیاه چاله ها اجسام یا هرچیز دیگری را که به سمت خود جذب می کنند در خود نگهداشته و امکان بازگشت را فراهم نمی کنند ، در سویی دیگر آن ها را به محیط و دنیایی بسیار دورتر از دنیای قبلی وارد می کنند ؛ از این رو عملکرد سیاه چاله ها را می توان مانند آبشاری دانست که آب را به مسیر و فضایی جدید وارد کرده یا اصطلاحا می ریزند .

سیاه چاله ها از درهم پاشیدن ستاره بوجود می آیند و در این روند جرمی بسیار سنگین پیدا می کنند تا جایی که یک مقدار یک قاشق از سیه چاله می تواند تا چندین تن وزن داشته باشد !

تحقیق و مطالعه پیرامون محیطی تاریک که به نور هم اجازه ی ماندن نمی دهد بسیار هیجان انگیز است . سیاه چاله ها را باید از روی کنش و واکنش هایی که با ماده های اطراف خود دارند شناسایی کنید چراکه تشخیص چاله هایی که نوری از خود بازتاب نمی کنند تقریبا غیرممکن است !

مرتبط ها

قالب خبری