جدیدترین مطالب امروز

دندان عقل در چه صورت دردسرساز می شود

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : نکته ها

دندان عقل در چه صورت دردسرساز می شود

دندان عقل را معمولا جراحی کرده و از فک بیرون می آورند ، دلیل این امر مشکلات احتمالی رشد دندان عقل و شرایط سخت نگهداری آن برای عدم بروز عفونت می باشد .

شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که دندان عقل را قولی در مسیر طبیعی زندگی خود می دانند و شاید به راستی حق با شما باشد ! وجود یک دندان کمتر یا بیشتر در دهان چه تفاوتی می تواند داشته باشد !؟ آن هم دندان عقل ، که در اکثر موارد مشکل ساز بوده و فرد را مجبور به جراحی می کند ! نظر شما در این رابطه به چه شکل است ؟

دندان عقل در سنین بالاتر شروع به رشد می کند و از 16 سالگی تا 20 و نهایتا 21 سالگی موجب دردسر افراد می شود . از لزوم رشد آخرین دندان آسیاب در دهان فاکتور میگیریم و به سراغ مشکلات احتمالی که ایجاد می کند و مراقبت های لازم خواهیم رفت .

به دلیل فضای اندکی که برای رشد دندان عقل در فک باقی می ماند ، این دندان معمولا به دیگر دندان های مجاور خود فشار وارد کرده تا جایی برای بیرون آمدن داشته باشد ، هرچند این دندان به صورت نهفته یا نیمه نهفته باقی می ماند اما نحوه ی قرارگیری ریشه ی آن در لثه می تواند مشکل ساز باشد ، به این شکل که به سمت ریشه ی دندان مجاور یا در مسیری غیراصولی رشد کند .

اگر مراحل رشد دندان عقل به خوبی سپری شود باز هم نگرانی شما پابرجای خواهد بود . دندان عقل به سرعت پوسیده می شود و دلیل آن عدم دسترسی راحت برای تمیز نگهداشتن آن می باشد .

وقتی تمام احتمالات از رشد دندان عقل تا مجموعه اتفاقاتی که برای آن رخ می دهد را از نظر می گذرانیم ، بهترین راه حل جراحی و بیرون آوردن دندان عقل می باشد ، البته گاهی نیازی به جراحی نمی باشد . بهترین و ایده عال ترین سن برای بیرون آوردن دندان عقل تا قبل از 20 سال می باشد ، با بالا رفتن سن عوارض ناشی از بیرون آوردن دندان ( پاسخگویی به داروهای بی حسی ، التیام زخم و… ) بیشتر می شود و روند درمان کندتر و با درد بیشتری همراه است .

اگر دندان عقل شما به صورت نهفته باقی نماند و تا قبل از 20 سالگی نیش زده باشد ( حتی اگر کامل رشد نکرده باشد ) می توان با پیگیری و اطمینان از سلامتی آن از خارج کردن دندان عقل جلوگیری کرد .

چک کردن مدام لثه و دندان ها حداقل به صورت سالانه لازم و ضروری می باشد . درد ناشی از رویش دندان عقل می تواند دیگر بخش ها مانند گوش ، سر و… را درگیر کند بنابراین نباید آرامش خود را از دست بدهید و یا دچار استرس شوید .

در حالت کلی اگر مشکلات عفونتی برای دندان عقل پیش نیاید و ریشه در محل صحیح خود رشد کند جای هیچگونه نگرانی در خصوص ماندگاری دندان عقل در دهان نیست .

مرتبط ها

قالب خبری