جدیدترین مطالب امروز

دلیل کپسول کردن برخی پودرهای دارویی چیست؟

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : دانستنیها

دلیل کپسول کردن برخی پودرهای دارویی چیست؟

بعضی پودرهای دارویی به دلیل تاثیراتی که بر بدن می گذارند و یا از آن می گیرند به صورت کپسول شده و با تجویز پزشک در اختیار مردم قرار می گیرند ، نظیر کپسول .

چرا در بعضی مواقع نمی توان از قرص و شربت و … به جای آمپول استفاده کرد ؟ چرا بعضی دارو ها تلخ هستند و صد ها چرای دیگر که احتمالا در دوران کودکی هنگامی که پدر یا مادر داروهایتان را از داروخانه می گرفتند و محتوا باب طبع شما نبوده به ذهنتان خطور می کرده و از والدین خود می پرسیدید ، الان هم با یک چرا پیش شما هستیم .

چرا بعضی پودرهای دارویی را در پوسته های ژلاتینی قرار می دهند ؟

احتمالا حدس زدید در مورد چه چیزی می خواهیم صحبت کنیم ، ” کپسول ” ؛ در واقع کپسول ها پوسته های ژلاتینی ای هستند که بعضی پودر های دارویی درون آن ها قرار می گیرند ؛ ما امروزه با انواع و اقسام دارو ها ( که بسته به وضعیت بیمار نوع خاصی از آن ها مورد استفاده قرار می گیرد ) رو به رو هستیم ، از آمپول گرفته که به صورت مایع مستقیما وارد بدن شده و بسیار زود تاثیر آن در بهبود بیماری نمودار می شود تا قرص ها و دارو های دیگر ، اما چرا پودر درون کپسول را مانند بعضی قرص ها فشرده نمی کنند و بدون پوسته در دسترس قرار نمی دهند ؟

مضر بودن یکسری دارو ها را برای بخش های ابتدایی دستگاه گوارش مهم ترین دلیل استفاده از کپسول می توان برشمرد ؛ حتی ممکن است آنزیمهایی که دستگاه گوارش ترشح می کند تاثیر دارو را کاهش دهد بنابراین کپسول نقش نگهبان دارو تا رسیدن به بخش های داخلی بدن را بازی کند ( به ندرت پیش می آید دلیل کپسول کردن یک دارو طعم بد آن باشد ) .

پوسته ی کپسول ها معمولا از ژلاتین است و در آب سرد حل نمی شود ( به همین خاطر است که پیشنهاد می شود دارو ها با آب سرد خورده شوند چون قرص ها هم حل شدنشان در آب سرد کندتر است و طعم تلخ آن کمتر حس می شود ) اما در عوض این پوسته ی ژلاتینی بسیار آب جذب می کند دلیل توصیه ی مصرف بالای آب با کپسول ها نیز همین است ( زیرا در غیر این صورت آب بدن را جذب کرده و بدن کم آب می شود ) .

ناگفته نماند این پوسته های محافظ طاقت دمای 37 درجه را ندارند در نتیجه بعد از رسیدن به معده ذوب شده و پس از رها کردن ماده ی دارویی درون خود ( که معمولا تاثیر گذاری آن بسیار بیشتر از قرص است ) هضم می شوند .

خب آیا این پوسته های محافظ خود نیاز به حفاظت دارند که درون بسته بندی قرار می گیرند ؟ بله !

کپسول ها را نمی توان در محیط آزاد گذاشت چون رطوبت هوا را جذب کرده و محتوای آن خاصیت خود را از دست می دهد همچنین در محیط خشک، شکننده می شوند ( هیچ دارویی به دلیل حفظ بهداشت نباید در چنین شرایطی قرار بگیرد ) حتی درون پاکت های مخصوص ( که برخی قرص ها در آن عرضه می شوند ) هم نباید نگهداری شوند چون به هم می چسبند ، بنابراین بسته بندی شده و به مصرف کنندگان نیز توصیه می شود بعد از خارج کردن کپسول از پوسته، آن را بلافاصله مصرف کنند .

معمولا هر دارویی همچنین کپسول ، دارای دوره ی درمانی است و نباید سرخود مصرف شده و ناگهانی قطع شود ، استفاده ی نادرست از دارو ها در بلند مدت موجب ناراحتی های قلبی و … می شود در نتیجه قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید .

مرتبط ها

قالب خبری