جدیدترین مطالب امروز

داروهای تقلبی مشکلی جهانی با مدیریت مافیایی !

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : مقاله آزاد

داروهای تقلبی مشکلی جهانی با مدیریت مافیایی !

وجود داروهای تقلبی در بازار دارو دغدغه بسیاری از کشورهاست ؛ دغدغه ای که برای مافیای آن سودهای هنگفت دارد و برای بیمارانش خطر مرگ و مشکلات جبران ناپذیر !

دبیر کل سازمان همکاری اقتصادی “اکو” ، وجود داروهای تقلبی را مشکل جهانی و نیازمند پاسخ جهانی دانست.

” خورشید انور” که در آیین گشایش نخستین اجلاس مسوولان دارویی کشورهای عضو “اکو” در تهران سخن می‌گفت ، افزود: داروهای تقلبی به گونه‌ای مورد حمایت قرار می‌گیرند که هنوز روش جداسازی برای شناسایی این داروها با نوع واقعی پیدا نشده است.

وی با تاکید بر تقویت و تمرکز برایده‌های مسوولان دارویی ‌کشورهای عضو اکو برای انجام طرح‌ها و تلاش‌های منطقه‌ای ، خواستار تبادل اطلاعات کشورهای عضو شد و گفت که اراده بیشتری باید در زمینه حفظ بهداشت و سلامت منطقه بین شرکت های دارویی و مبارزه با داروهای تقلبی با همکاری پلیس صورت گیرد.

دبیر کل “اکو”، ایجاد شبکه کنترل کیفیت دارو را نیاز اساسی دانست ‌و گفت: هنوز به این مساله آن گونه که شایسته است ، توجه نمی‌شود و باید تدابیری و پایداری داشته باشیم تا این قضیه را پی‌گیری کنیم.

وی تاکید کرد: چالش‌های بزرگ و جدی تهدیدکننده سلامت وجود دارد و باید کیفیت و ایمنی محصولات دارویی در اولویت اساسی هر جامعه سالم قرار گیرد.

“خورشید انور” همچنین گفت: استفاده از داروهایی که ناخالص هستند و محتوای سمی دارند نیز رایج شده که بایستی به این مسائل پرداخت.

وی با بیان اینکه تداخل دارویی در دنیا به بحران انسانی تبدیل شده‌است، افزود: بر اساس یک ارزیابی علمی، ‪ ۱۰‬درصد موارد دارویی در دنیا دچار عدم تطابق دارویی است و این میزان تا ۵۰‬درصد هم وجود دارد.

دبیرکل اکو تصریح کرد : داروهایی با کیفیت پایین سالانه ‪۳۲‬میلیارد دلار هزینه را به خود اختصاص می‌دهند که این هدر رفتن سرمایه است.

انور گفت که بخشی از این هزینه را می‌توان برای ‪ ۲۰۰‬هزارمورد بیمار مبتلا به مالاریا هزینه کرد.

دکتر “رسول دیناروند” معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این اجلاس، گفت: اگر چه “اکو” یک سازمان اقتصادی است ، ولی در رابطه با سلامت مردم نیز فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای عضو اکو در دسترسی مردم به داروهای اساسی مشکل دارند، افزود: برخی کشورها نیز از امکانات خوبی در این زمینه برخوردارند و در چنین شرایطی کشورهای عضو اکو باید به یکدیگر کمک کنند تا مشکلی در تامین و دسترسی مردم به دارو ایجاد نشود.

دیناروند ، هماهنگی مسوولان دارویی عضو اکو در زمینه ثبت عوارض ، ایمنی دارو، مبارزه با داروهای تقلبی و فرآورده‌های دارویی قاچاق ، آموزش نیروی انسانی و سرمایه گذاری در امر دارو را از مواردی ذکر کرد که کشورهای عضو اکو می‌توانند همکاری کنند.

منبع : دکترسلام

مرتبط ها

قالب خبری