جدیدترین مطالب امروز

خاکشیر از گیاهان علفی موجود در دشت و کوهستان

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : عطاری

خاکشیر از گیاهان علفی موجود در دشت و کوهستان

گیاهی علفی به نام خاکشیر که محل رویش آن در دشت و کوهستان می باشد و ساقه ای به بلندای یک متر دارد . در ادامه با خواص خاکشیر آشنا خواهید شد .

قبل از بیان خواص مختلف خاکشیر ، بد نیست که ابتدا با ترکیبات شیمیایی این گیاه دارویی آشنایی مختصری پیدا کنیم .

گیاه دارویی خاکشیر از نظر ترکیبات شیمیایی ، دارای تعدادی اسيد چرب مانند اسيد لينوئيک ،‌ اسيد لينولنيک ، اسيد اولئيک ، ‌اسيد پالمتيک و اسيد استئاريک می باشد . ضمنا در خاكشير اسانس روغن فراری هم وجود دارد كه دارای مواد بنزيل و ايزوسيانات است .

از آنجاییکه خاکشیر از نظر طب سنتی ایران ، سرد و تر است ، می تواند در درمان بیماری های مختلف مؤثر واقع شود و خواص دارویی مختلفی داشته باشد . از جمله ی این خواص :

1- درمان بیماری های سرخک و همچنین مخملک

2- دفع سنگ کلیه ( طریقه ی مصرف : مخلوط خارشتر ، خاکشیر و ترنجبین و مصرف ناشتای آن ) و نیز رفع التهاب کلیه

3- رفع عارضه هایی چون کهیر و التهابات پوستی

4- رفع اسهال های ساده و نیز ترشحات دوران قاعدگی بانوان

5- دفع کرم از بدن

6- التیام بخش زخم و جراحات

7- رفع جوش های صورت ( طریقه ی مصرف : مخلوط جوشانده ی یک قاشق ترنجبین با دو قاشق غذاخوری خاکشیر و مصرف ناشتای آن به مدت 2 هفته )

8- رفع کننده ی چربی کبد

9- علاوه بر موارد فوق ، خاکشیر تب بر و ادرار آور نیز می باشد و همچنین به دلیل طبع مخصوص به خودش ، می تواند صدا را هم باز کند .

همانطور که در بالا هم اشاره شد ، خاکشیر خاصیت تب بری دارد و می تواند تب افراد را کاهش دهد و به قول معروف ، حرارت بالای موجود در سر آنها را به بیرون بکشد .

شما برای اینکار می توانید ابتدا مقدار مناسبی خاکشیر را در یک ظرف ریخته و آنها را خوب بکوبید و بعد با مقدار خیلی کمی آب مخلوط کنید ، طوریکه یک حالت چسبندگی پیدا کند ( دقت داشته باشید که مقدار آب ، بایستی خیلی خیلی کم باشد ) ، بعد یک کاغذ را به اندازه ی پیشانی خود برش زده و با یک سوزن ، تمام سطح آن را سوراخ سوراخ کنید و پس از اتمام اینکار ، خاکشیر مخلوط شده با آب را با قاشق یا هر وسیله ی دیگری روی کاغذ بمالید و در گوشه ای دراز بکشید و کاغذ آماده شده را روی پیشانی خود قرار دهید ، بعد از مدتی بخارها و حرارت های موجود در سرتان توسط خاکشیر کشیده شده و سردرد و تب شما به طرز عجیبی کاهش پیدا می کند و خوب می شود . ( فقط ممکن است در این بین ، کمی احساس سوزش خفیفی در ناحیه ی سر خود داشته باشید که دلیلش همان بیرون کشیدن حرارت موجود در سر شماست . )

مرتبط ها

قالب خبری