جدیدترین مطالب امروز

حس شوخ طبعی خود را با خنده پرورش دهید

تهیه کننده : بخش آموزش

تهیه شده برای بخش : خنده درمانی

حس شوخ طبعی خود را با خنده پرورش دهید

وقتی می کوشید در یک گروه بدون دلیل بخندید ، سد ها و موانعی که در وجودتان دارید در هم می شکنند و حس شوخ طبعی شما شکوفا می شود.

از پاراگراف بالا میشود اینطور نتیجه گیری کرد، همانطور که حس شوخ طبعی به خندیدن می انجامد عکس آن نیز ممکن است، به این معنا که با خنده هم میتوان حس شوخ طبعی را پرورش داد و این دقیقا همان پیشرفت بزرگ باشگاههای خنده ی دکتر کاتاریا است.

حس شوخ طبعی ، توانایی درک و تجربه ی یک موقعیّت به شیوه ای طنز و خنده آور است. این توانایی موروثی نیست، بلکه مهارتی است که با تمرین پرورش می یابد . یکی از موهبت هایی که خداوند به همه ی ما انسان ها ارزانی داشته نیروی بالقوّه و عظیم خندیدن است. همان گونه که پیش تر گفتیم کودکان قادرند روزی 300 تا 400 بار بخندند امّا یک کودک به دلیل داشتن حس شوخ طبعی نیست که می خندد چون طبیعتی شاد و خندان دارد. کودک هر قدر بزرگ تر می شود ، انبوهی از اطّلاعات را در خود می اندوزد و خنده هایش به تدریج در زیر لایه های جدّی بودن ، کنترل خود ، پذیرش مسئولیّت ، ترس و نا امنی مدفون می شود. به این ترتیب یک وضعیّت عادی و معمولی که در گذشته برای کودک بسیار شگفت آور بود ، دیگر هیچ احساس خوبی در او بر نمی انگیزد.

برای پرورش حس شوخ طبعی ، فرد باید تمام آن لایه های بازدارنده و سدهای روانی را که خودش ، پدر و مادرش یا جامعه در او ایجاد کرده اند از میان بردارد. با رفع این موانع ، نیروی بی کران خندیدن خود به خود آشکار می شود و حس شوخ طبعی شروع به شکوفا شدن می کند.وقتی به کسی که موانع فراوانی در خود دارد یاد می دهیم چگونه حس شوخ طبعی خود را شکوفا سازد مثل این است که راه چشمه ای که تخت سنگ هایی جلوی آن را سد کرده اند باز کنیم. با برداشتن آن سنگ ها و باز شدن راه آن چشمه ، آب فوران خواهد کرد. این درست همان اتّفاقی است که در باشگاه های خنده می افتد. به همین دلیل است که در کشوری همچون هند که مردم آن خیلی کم می خندند یا لبخند می زنند ، هزاران نفر به خندیدن وادار شده اند. همان کسانی که هیچ گاه لبخند بر لبانشان جاری نمی شد، اینک به مردمی بذله گو ، شوخ ، خنده رو ، شاد و پر نشاط و خلاق تبدیل شده اند.

دکتر مادان کاتاریا اینچنین میگوید: ما به هیچ کس یاد نداده ایم که نخست حس شوخ طبعی اش را پرورش دهد و سپس شروع به خندیدن کند ، بلکه فقط و فقط بدون هیچ دلیل و منطقی شروع به خندیدن کردیم. پس همیشه حس شوخ طبعی نیست که به خندیدن می انجامد ، بلکه خندیدن نیز می تواند حس شوخ طبعی را در ما شکوفا سازد ، زیرا حس شوخ طبعی و خنده به هم وابسته و در هم تنیده اند.
ما با پیوستن داوطلبانه به یک باشگاه خنده و خندیدن در یک گروه ، راه را برای شکوفایی حس شوخ طبعی هموار می کنیم.

خیلی از ما انسانها از حس شوخ طبعی بی بهره ایم ، چنانچه شما هم از این حس معجزه گر بهره ای نبرده اید نباید نگران باشید. کافی است خودتان را به خندیدن وادارید تا حس شوخ طبعیتان شکوفا شود.

رازی که هندی ها به مدد دکتر سرزمینشان خوب آن را کشف کردند.

مرتبط ها

قالب خبری