جدیدترین مطالب امروز

جویدن مهمترین بخش از هضم صحیح غذا

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : پزشک خانواده

جویدن مهمترین بخش از هضم صحیح غذا

جویدن مهمترین بخش از هضم صحیح غذا . این جمله کاملا واضح است و به روشنی اهمیت جویدن را در چرخه ی هضم غذا یادآور میشود . اما به چه دلیل ؟

هنگام غذا خوردن شاید با افرادی برخورد کرده باشید که غذا را با کمی نگه داشتن در دهان به سرعت میبلعند و به اصطلاح به درستی غذا را نمیجوند . اینگونه غذا خوردن بیشترین صدمه را به مرور برای دستگاه گوارش ایجاد میکند و همچنین فرد با اینکه غذا خورده است ولی اغلب زود به زود دچار حس گرسنگی میشود !

معده برای ترشح آنزیم هضم و گوارش مواد غذایی ۳ مرحله را پشت سر می گذارد که مراحل مغزی ، معده ای و روده ای همان سه مرحله میباشند .

نخستین مرحله یا همان مرحله ی مغزی ، با دیدن، بوییدن، فکر کردن و چشیدن شروع می شود که ممکن است تا ۵۰۰ سی سی از پپسین و اسید ترشح شود . البته در ادامه ی این فرآیند ، ترشح موکوس نیز افزایش می یابد و به دلیل همین ترشحات ، از جداره ی معده نیز محافظت خواهد شد .

عمل جویدن ، مرحله بوییدن و چشیدن را طولانی کرده و به طور غیرمستقیم در حفاظت از جداره ی معده نیز نقش دارد. همچنین غددی چون : غدد بناگوشی، تحت فکی، زیر زبانی و غدد کوچک دهانی در ترشح بزاق نقش دارند.

حال اگر بخواهیم ترشحات بزاق را تقسیم بندی کنیم بایستی بگوییم که بزاق دو نوع ترشح دارد : 1- ترشح آبکی که حاوی پتیالین است و نشاسته را آماده هضم می کند . 2- ترشح غلیظ که عمل آن لغزنده کردن مواد غذایی است.

اینک میخواهیم چند دلیل دیگر اهمیت جویدن در هضم صحیح غذا که عنوان مطلب نیز به همین نام گذاشته شده است را به اختصار توضیح دهیم :

خوب جویدن علاوه بر فوایدی که در بالا گفته شد ، فواید دیگری نیز دارد؛ از جمله این که با حرکت سه گانه فک تحتانی جریان خون در قسمت مورد نظر بیشتر می شود و زمینه را برای ترشح بزاق و عمل شیمیایی گوارش فراهم می کند. ( بعضی معتقدند جریان بیشتر خون در صورت برای چشم و گوش نیز مفید است . )

خوب جویدن غذا باعث می شود گلوله های غذایی پس از مخلوط شدن با بزاق، بهتر بلعیده شود .

وقتی غذا خوب جویده شود تأثیر محرک های غذایی که باعث مشکلات معده و اثنی عشر می شود، کاهش می یابد .

در انتها به دلیل اهمیت بحث درست جویدن مواد غذایی ، نکته ای که در ابتدا به آن اشاره کردیم را برای کسانی که عمل جویدن را به خوبی انجام نمی دهند دوباره بازگو میکنیم :
اینگونه افراد با آنکه به مقدار متعادل غذا خورده اند، ولی همانطور که در ابتدای مطلب هم اشاره ی مختصری شد ، بدنشان همیشه در حالت گرسنگی به سر می برد؛ حال آن که با کمتر از این مقدار می توان با خوب جویدن ، انرژی کافی و لازم را به دست آورد .

مرتبط ها

قالب خبری