جدیدترین مطالب امروز

جلوگیری از مصرف بی رویه ی گاز در فصل سرما

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : دانستنیها

جلوگیری از مصرف بی رویه ی گاز در فصل سرما

با فرا رسیدن فصل سرما استفاده از بخاری و شوفاژ که از سوخت گاز استفاده می کنند نیز زیاد شده است ، با آگاهی در خصوص روش مصرف از هدر رفتن گاز جلوگیری کنید .

با سرد شدن هوا استفاده از وسایل گرم کننده نیز افزایش پیدا کرده است ، وسایلی که سوخت پایه و اصلی آن ها گاز است . گاز پاک ترین سوخت فسیلی است ، از این جهت که در اثر سوختن حداقل آلاینده ی ممکن را تولید می کند با این وجود به اندازه ی خود باعث آلودگی محیط زیست می شود . اکنون بررسی می کنیم که هر خانواده به چه شکل می تواند در مصرف بهینه ی گاز نقش داشته باشد . متاسفانه راحت طلبی و استفاده ی نادرست امروزه بسیار در بین اکثر رواج پیدا کرده و بهانه ی این کار نا آگاهی و … است ؛ همانطور که استفاده ی بی رویه را یاد گرفته ایم تا پایان مطلب روش مصرف صحیح را نیز آموزش دیده و بکار می بندیم .

از ساده ترین کار هایی که می توانید برای جلوگیری از مصرف بی رویه ی گاز انجام دهید ، خاموش نگهداشتن شوفاژ و بخاری اتاق هایی است که کمتر از آن ها استفاده می کنید ؛ با مصرف صحیح گاز به اندازه ی خود می توانیم در جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست ( در اثر سوختِ سوخت های فسیلی ) نقش داشته باشیم .

راهکار بعدی در مورد مصرف بهینه ی گاز ، عایق بندی است ، با عایق بندی سقف و دیواره های منزل همچنین کف ساختمان باعث می شوید انرژی که صرف گرم کردن محیط می شود کمتر خارج شود ، با این کار محیط منزل سریع تر گرم شده و نسبت به قبل انرژی فوق العاده کمتری را برای این منظور صرف می کند ، در نتیجه هم گامی در جهت صرفه جویی مصرف گاز و جلوگیری از محیط زیست برداشته ایم و هم در مبلغ پرداختی قبوض ( هرچند ناچیز ) توانسته اید صرفه جویی کنید . برای جلوگیری از سرد شدن محیط نیز می توانید در ها و پنجره ها را درزگیری کنید و پنجره های کار گذاشته شده در خانه را دوجداره کنید .

دریچه های کولر را بپوشانید ! دریچه های کولر که در فصل سرما به کل مورد استفاده قرار نمی گیرند یکی از راه های فرار انرژی تولید شده توسط گاز هستند ، در مدت زمانی که از آن ها استفاده نمی کنید و وسایل گرمایی جایگزین کولر و پنکه شده است ، دریچه های کولر را با نایلون بپوشانید . زمانی که از شومینه استفاده نمی کنید ، دریچه ی مربوطه را ( که با یک زنجیر باز و بسته می شود ) بسته نگهدارید ، حتی در هنگام استفاده نیز این دریچه باید نیمه باز باشد ؛ شاید باورکردنی نباشد حدود 14 درصد انرژی درون ساختمان ها از طریق همین دریچه هدر می شود .

برای پنجره های موجود در منزل از پرده های ضخیم استفاده کنید ، در طول روز می توانید پرده ها را کنار زده و از نور و حرارت خورشید استفاده کنید و شب هنگام با کشیدن پرده ها مانع ورود هوای سرد و خروج انرژی مصرف شده ی گاز شوید . سعی کنید در صورت نیاز لوله های آب گرم را عایق بندی کنید ، یا حتی از سقف کاذب استفاده کنید ( مخصوصا در سرویس های بهداشتی ) . کمی لباس های ضخیم تر بپوشید تا مجبور نباشید درجه ی شوفاژ را بالا ببرید ، حتی موقع خواب می توانید از پتو استفاده کرده و شعله ی بخاری را در د مناسب نگهدارید . برای انرژی انباشته شده در سقف خانه ( به دلیل سبک بودن هوای گرم ) می توانید از فن پنکه های سقفی استفاده کنید .

برای محیط کار نیز می توانید از در های مناسب استفاده کنید تا با باز ماندن بیجا باعث هدر رفتن انرژی نشوند . راهکار های جلوگیری از اتلاف انرژی گاز بی شمارند ، در نهایت وقتی برای مدتی خارج از منزل هستید شیر اصلی گاز را ببندید .

مرتبط ها

قالب خبری