جدیدترین مطالب امروز

تولید لامپ و آزمایش های لازم جهت درج برچسب اطمینان

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : گوناگون

تولید لامپ و آزمایش های لازم جهت درج برچسب اطمینان

ممکن است طبیعی باشد که لامپ ایجاد برق گرفتگی نمی کند و… جالب است بدانید برای تحقق این امور به ظاهر پیش پا افتاده آزمایش های سختی پیاده سازی می شود .

تا بحال به این موضوع فکر کرده اید که یک لامپ چگونه ساخته می شود تا به مصرف خانگی برسد ؟ روند آزمایشات نهایی لامپ به چه شکل می باشد که می توانیم با خیال راحت از آن استفاده کنیم بدون نگرانی از خطر برق گرفتگی !؟

موارد اولیه ای که برای تولید لامپ استفاده می شود ، سیلیس ( فرمول شیمیایی sio2 ) و دیگر مواد مجاز که مخصوص هر شرکت تولید کننده است می باشد ، هر ماده ی مجازی بغیر از سیلیس بنا به استانداردهایی که شرکت سازنده برای تولید لامپ از آن استفاده می کند به آن اضافه می گردد .

سیلیس فراوان ترین ترکیب اکسیدی در پوسته ی زمین می باشد که به صورت تنها یا ترکیب با سایر اکسیدها یافت می شود و یکی از موارد استفاده ی بسیار پیش پا افتاده ی آن در صنعت شیشه سازی می باشد .

برای تولید لامپ ، ابتدا مواد را باهم ترکیب می کنند و زمانی که از حرارت بالایی برخوردار هستند ، با استفاده از قالب ها لامپ ها را قالب گیری می کنند . سپس درون لامپ ها را ( که اکنون بدنه ای شیشه ای بیش تر نیستند ) با ماده ای مخصوص شستشو داده و درون بدنه های شیشه ای به رنگ مورد نظر آغشته می شود ؛ پوشش رنگی می تواند سفید ، آبی ، قرمز و یا هر رنگ دیگری باشد .

بعد از رنگ آمیزی باید صبر کرد تا درون لامپ ها خشک شود ، بعد آن نوبت به ایجاد خلأ و پر کردن درون لامپ ها با گازی است که به تحریک برق و حرارت ایجاد نور کند مانند کربن جیوه .

سپس قطعات الکتریکی لازم را روی خط منتاژ در کلاهک جا زده ، قالب های شیشه ای را نیز ترکیب می کنیم . ابتدایی ترین آزمایشی که باید در خصوص لامپ ها انجام داد ، توانایی آن ها در برابر بازه هایی مجاز از ولتاژ است ، لامپ ها به مدت 45 دقیقه با ولتاژ های 170 تا 270 تست می شوند تا اطمینان حاصل شود که لامپ ها در برابر نوسانات برق شهری مقاومند .

در نهایت یکسری آزمایش ها انجام می شوند تا اطلاعات لازم برای درج بر روی برچست مشخصات مشخص شوند ؛ برگزیده ای از این آزمایش ها را برایتان لیست می کنیم :

سنجش ارتفاع کلاهک :

در این تست ، یک مرتبه لامپ بدون ایجاد هیچگونه فشاری درون هلدر قرار می گیرد و بار دیگر به حالت بستن لامپ ( همراه با کمی فشار ) ، در مورد اول ارتفاع کلاهک چک می شود ، نباید بخش انتهایی از هلدر بیرون بیاید زیرا در این صورت خطر برق گرفتگی شخص را تهدید می کند . در قرار دادن لامپ با فشاری اندک در هلدر نیز اگر انتهای لامپ از قسمت مرکزی بیرون بیاید بیاید آزمایش موفقیت آمیز است ، زیرا قرار است برق رسانی تست شود .

بیشترین نیروی وارد شده به سرپیچ و تست بدنه :

بیشترین نیرویی که هنگام محکم کردن لامپ به آن وارد می شود مورد آزمایش قرار می گیرد . همچنین یک انگشت رسانا دورتادور اتصال قسمت شیشه ای و کلاهک لامپ را چک می کند ، این انگشت به یک لامپ متصل است ، اگر لامپ مورد نظر روشن شود یعنی برق از یک قسمتی از منتاژ صورت گرفته نشت می کند و این خوب نیست .

رطوبت بالا :

لامپ برای مدت زمان مشخصی در یک محفظه ی دایره ای با رطوبت بسیار بالا قرار می گیرد ، بعد از خارج کردن لامپ از محفظه ، دور کلاهک را کاملا با کاغذ آلومینیومی پوشش می دهند ، سپس دو تفنگ با نوک های فلزی ( که هرکدام حکم مثبت و منفی برق را دارند ) به کاغذ آلومینیومی متصل می شود ، ایجاد جرقه حاکی از غیر ایمن بودن لامپ دارد .

مرغوبیت :

در تست مرغوبیت یک میله ی بسیار داغ با حرارت بیش از حد انتظار به کلاهک لامپ فشرده می شود ، نتیجه ی مطلوب در این آزمایش آن است که کلاهک آتش نگیرد و در برابر حرارت بالا تنها دود تولید شود و کلاهک ذوب گردد . اندازه گیری مدار التهاب از جمله مهم ترین آزمایش ها است که از بروز بسیاری حوادث دیگر جلوگیری می کند .

آخرین تستی که از نظر اهمیت برای این لیست انتخاب کرده ایم ” طول امر مفید ” است . سپس برچسب مربوط به لامپ بر روی محصول نسب شده و کالا برای بسته بندی وارد خط انتهایی می شود .

مرتبط ها

قالب خبری