جدیدترین مطالب امروز

تشنج در کودکان و عوامل موثر در بروز آن

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : پزشک خانواده

تشنج در کودکان و عوامل موثر در بروز آن

تشنج در کودکان را می توان امری شایع دانست که به دلایل مختلف بوجود می آید ، اگر کودکان بیش از 10 سال سن دارد مراجعه به متخصص مغز و اعصاب الزامی است .

تمام مادرهای مهربان تجربه ی شب زنده داری را بر بالین کودک خود داشته اند ؛ مخصوصا در زمانی که فرزند آن ها تب داشته و شدت تب احتمال بروز تشنج را به مراتب افزایش داده است . این نگرانی ها کاملا طبیعی و درست است ، چراکه بروز تب و تشنج در سال های اول زندگی بسیار زیاد بوده و بر اثر سهل انگاری های والدین کودک دچار آسیب های مغزی خواهد شد . اما آیا تنها تب عامل تشنج فرزند شماست ؟ اگر عوامل دیگری در این امر دخیل هستند ، آن ها چه عواملی می باشند و راهکار مقابله با آن ها چیست ؟

اگر کمی دقت کنید نوزادان به دلیل کمبود کلسیم ، استخوان های بسیار نرمی دارند و روند تکمیل اسکلت بندی زیازمند زمان و دریافت کلسیم است ، به همین دلیل تغذیه توسط شیر مادر بسیار توصیه می شود ؛ در نتیجه کمبود کلسیم و همچنین کمبود قند مورد نیاز بدن در دوران نوزادی خود می تواند از اصلی ترین عوامل بوجود آمدن تشنج باشد . بهترین راه پیشگیری در خصوص این مورد چکاپ های دوره ای نوزاد در مراکز بهداشت شناخته شده می باشد . در صورت نیاز قطره های کمکی تجویز شده و خطر بروز تشنج به دلیل کمبود کلسیم و قند خون کاهش پیدا می کند .

حتی کمبود اکسیژن در هنگام زایمان ایجاد تشنج می کند ، در مواقعی لازم است به منظور برسی های دقیق تر از نوزاد آزمایش خون و یا MRI گرفته شود تا دلیل تشنج های پی در پی کاملا برسی شود .

اگر از زمینه های ارثی خیلی سریع بگذریم ، لازم به یادآوری است که درجه ی تب فرزند شما اگر به 38 یا 39 درجه برسد ( در سنین 4 تا 5 سال ) زنگ خطر به صدا در آمده و باید سریعا برای پایین آوردن تب اقدام شود تا به تشنج تبدیل نگردد . در نظر داشته باشید سرماخوردگی ، عفونت و واکسن های سگانه همگی می توانند شرایطی برای بروز تشنج ایجاد کنند .

می خواهید مطمئن شوید حرارت بدن کودک درست نمایش داده می شود یاخیر ؟ نیازی به قرار دادن دماسنج در دهان یا مقعا که بسیار هم خطرناک است نیست ، دماسنج را زیر بغل کودک قرار دهید و هر دمایی که نشان داد یک درجه برای به دست آوردن دمای حقیقی به آن اضافه کنید .

پاشویه ( دقت داشته باشید نه استحمام ) از اولین اقداماتی است که والدین می توانند برای کاهش تب و جلوگیری از تشنج انجام دهند ؛ بعد از آن نوبت به استفاده از قطره یا قرص استامینوفن ( حتما با تجویز پزشک ) می رسد ؛ شیاف نیز در مواقع حساس می تواند مورد استفاده قرار بگیرد . در صورت کارساز نبودن روش های فوق ، مراجعه به نزدیک ترین بیمارستان لازم و ضروری است .

لطفا به این نکته توجه داشته باشید برای سنین 10 به بالا بروز تشنج های مداوم اصلا طبیعی نیست و مراجعه به متخصص مغز و اعصاب حیاتی می باشد .

مرتبط ها

قالب خبری