جدیدترین مطالب امروز

ترس از ازدواج چه عواقبی را به دنبال دارد ؟

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : ازدواج و خانواده

ترس از ازدواج چه عواقبی را به دنبال دارد ؟

در این مطلب از یک جم می خواهیم در خصوص ترس از ازدواج و عواقب ناشی از آن ، چند کلامی با هم حرف بزنیم . ما را همراهی کنید .

20 ؟ 30 ؟ 40 ؟ و یا حتی بیشتر ؟!!! آیا شما ، جزء افرادی هستید که ترس از ازدواج دارند و هربار برای خود و اطرافیانشان ، توجیه های مختلفی برای ازدواج نکردنشان می آورند ؟ اگر اینطور است که باید منتظر عواقب ناشی از این ترس خود باشید !!!

ترس از ازدواج ، معمولا به دلایل مختلفی ایجاد می شود که افراد را در تنگنایی قرار می دهد که نتوانند تصمیم درستی در این باره بگیرند . اینگونه افراد همیشه دنبال بهانه تراشی و توجیه های مختلفی برای پنهان کردن این ترسشان هستند .

همه ی ما می دانیم که شرایط زندگی امروز با زندگی های گذشته تفاوت های چشمگیری چه از لحاظ فرهنگی ، چه از لحاظ توان اقتصادی و چه از جهت های دیگر داشته است و بعضا همین تغییرات ، باعث شده که ترس هایی چون ترس از ازدواج دغدغه های نسل امروز شود .

هستند جوانانی که به خاطر نداشتن پول و امکانات مناسب ( البته از نظر خودشان ! ) ، یا به خاطر عدم مسئولیت پذیری و یا آزادی بیشتر ( از دید خودشان ) و دلایلی از این دست ، ترس از ازدواج دارند و نمی توانند با مقوله ی ازدواج به خوبی کنار آیند .

تا به حال به این فکر کرده اید که پیامدهای ناشی از ازدواج نکردن به موقع و عواقب آن ، چه چیزهایی می تواند باشد ؟ و یا می دانید که ترس از ازدواج باعث می شود خیلی از چیزهایی را که می توانید در سن های پایین تر داشته باشید را ، دیگر نداشته باشید ؟

با دیر ازدواج کردن ، افراد فرصت های گوناگون و صرفا خوبی را از دست خواهند داد که با افزایش سن ، امکان بازگشت فرصت های اینچنینی نیز کم کم از بین می رود .

در حالت کلی ، از چند جهت ، ابعاد ناشی از ترس از ازدواج قابل بررسی است.

مثلا اگر بخواهیم از دید اسلامی و قرآنی به این موضوع نگاه کنیم ، باید به سرازیر شدن برکت در زندگی افراد اشاره داشته باشیم ، زیرا به گفته ی خداوند ، این یک حقیقت است که ازدواج کردن برکت را به همراه خواهد داشت . پس هر کس که ازدواج نکند از این برکت بهره مند نخواهد شد و آنکه دیر ازدواج کند ، شاید نتواند به درستی از این برکات استفاده کند .

یا اگر بخواهیم به مقوله ی ترس از ازدواج و عواقب آن در بعد خانوادگی و اجتماعی بپردازیم ، بایستی این را گفت که فرض کنید کسی به دلیل ترس از ازدواج ، دیر اقدام به ازدواج کند ، در این موقع اگر خداوند آنها را صاحب فرزندی کرد ، آیا فکر نمی کنید که تفاوت سنی زیادی و مهمتر از آن تفاوت نسلی آشکاری رخ خواهد داد ؟ آن پدر و مادر مطمئنا در دوران جوانی فرزندشان ، نمی توانند هیچ درک درستی از خواسته ها و نیازهای فرزندشان داشته باشند و همین موضوع می تواند سرآغاز یک فاجعه باشد ! زیرا دو فرد از دو نسل کاملا متفاوت و با افکاری که اصلا شباهت زیادی با هم ندارد ، نمی توانند درک درستی از یکدیگر داشته باشند .

ترس از ازدواج در بعد اقتصادی هم می تواند اثرگذار باشد . به عنوان مثال ، فردی که ترس از ازدواج دارد و دیر ازدواج می کند ، معمولا ( نه به طور 100% ) فردی تقریبا ولخرج بار می آید و نمی تواند برای خود و آینده ی خود ، پس انداز درستی انجام دهد و روز به روز زندگی می کند و به همین جهت ممکن است به خواسته های بزرگش ، یا اصلا نرسد و یا خیلی دیرتر برسد !

از بعد روانی و فردی هم نیز ، ترس از ازدواج تبعات خاص خود را دارد و می تواند افرد را از لحاظ روحی و جسمی ، دارای مشکلات متعددی کند که جبران آنها در آینده ، شاید ناممکن و یا خیلی سخت باشد .

به هر حال از هر جنبه و بعدی که بخواهیم به موضوع ترس از ازدواج نگاه کنیم پیامدها ، تبعات و مشکلاتی وجود خواهد داشت که برخی اثرات آن در کوتاه مدت و برخی دیگر در بلند مدت نمایان می شود ، پس امیدواریم که در آینده ی نزدیک ، ترس از ازدواج کردن ، ازجمله ترس های ریشه کن شده ی جامعه ی ما شود .

مرتبط ها

قالب خبری