جدیدترین مطالب امروز

برخی از مواد غذایی مفید و مضر برای بدن

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : پزشک خانواده

برخی از مواد غذایی مفید و مضر برای بدن

در این مطلب شما با برخی از مواد غذایی مفید برای بدن آشنا خواهید شد و البته برخی از مواد غذایی مضر برای بدن را نیز خواهید شناخت .

بدن انسان نیازمند مواد غذایی گوناگونی میباشد که از این میان برخی مواد غذایی برای بدن مفید هستند و برخی دیگر مضر ! امیدواریم با خواندن این مطلب کمی بیشتر مراقب مواد غذایی مورد مصرفتان باشید.

 

ابتدا مواد غذایی مفید بهمراه فواید آنها :

1- کلم بروکلی :
فواید : حاوی ویتامین های C و A بوده و ممکن است به مهار مواد سرطان زا کمک کرده و با جلوگیری از اثر آن ها، در کاهش احتمال سرطان های ریه و روده بزرگ مفید واقع شود.

2- سیر :
فواید : حاوی ماده ای به نام آلسین است و به دفاع بدن در برابر عوامل ویروسی، میکروبی و قارچی کمک می کند. برای تقویت سیستم ایمنی کودکان و بزرگسالان به ویژه در فصل زمستان مفید می باشد.

3- گوشت :
فواید : گوشت بدون چربی به دلیل داشتن آهن، روی و پروتئین ، مواد لازم برای فعالیت بافت های لنفاوی را تامین می کند و برای افزایش مقاومت بدن در دوران نقاهت بیماری ها نیز مفید است.

4- نان سبوس دار :
فواید : سرشار از فیبرهای غیر محلول می باشد که می توانند به مواد سرطان زا متصل شده و آن ها را از طریق مدفوع از بدن خارج کرده و همچنین به افزایش حرکات روده، تسهیل دفع مدفوع و کاهش خطر سرطان روده بزرگ کمک کنند.

5- پرتقال :
فواید : منبع مناسبی از مواد آنتی اکسیدان است. در جریان بسیاری از عفونت ها ، سطح آنتی اکسیدان ها در بدن کاهش می یابد و مصرف پرتقال می تواند در جایگزینی آن مفید واقع شود.

6- تخمه آفتاب گردان خام :
فواید : حاوی پروتئین های مفید ، اسید های چرب امگا 6 ، ویتامین E و پروتئین بوده و می تواند به افزایش قدرت ضد میکروبی مخاط های بدن کمک کرده و در افزایش توانایی دستگاه ایمنی موثر واقع شود.

7- سویا :
فواید : حاوی مواد مغذی گیاهی genisteing daidzein بوده و با افزایش میزان استروژن های گیاهی بدن، ممکن است به پیشگیری از سرطان پستان کمک کند.

8- پیاز :
فواید : حاوی آلسین است و در افزایش قدرت دستگاه ایمنی بر علیه عفونت ویروسی، میکروبی و قارچی موثر واقع می شود و به ویژه برای مقابله با عفونت های شایع در فصل زمستان مفید می باشد.

9- هویج :
فواید : حاوی بتاکاروتن است تا حدی که می تواند با میکروب لیستریا که به ویژه برای خانم های باردار پر عارضه است، مقابله نماید.

 

حال مواد غذایی مضر برای بدن که در مصرف آن ها باید پرهیز شود :

1- شربت مصنوعی پرتقال :
مضرات : ماده افزودنی که به طور معمول در شربت پرتقال و تعدادی از میان وعده های غذایی و یا غذاهایی مانند ژله ها ، سوپ های آماده که به رنگ نارنجی روشن هستند یافت می شود، رنگ غذای مصنوعی تارترازین است.پ تحقیقات نشان داده که این ماده ممکن است در برخی افراد باعث بروز حساسیت شدید شود و مصرف آن باید محدود شود.

2- گوشت ها و ماهی های خیلی برشته :
مضرات : حاوی موادی هستند که به نظر می رسد باعث شروع سرطان در بدن شوند. از خوردن غذاهایی که بیش از حد کباب شده یا برشته شده و عصاره ی گوشتی که بیش از حد پخته شده باشد اجتناب نمایید.

3- گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس :
مضرات : حاوی نمک های معدنی به نام نیتریت هستند که ممکن است باعث رشد سلول های سرطانی بخصوص در معده شود، بنابراین مصرف آن ها باید تا حد امکان کاهش داده شود.

مرتبط ها

قالب خبری