جدیدترین مطالب امروز

با عوامل ایجاد هراس و اضطراب خود رو به رو شوید !

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : مقاله آزاد

با عوامل ایجاد هراس و اضطراب خود رو به رو شوید !

همانطور که می دانید برخی از بیماری ها در افراد ، جسمانی نیست و به نام بیماری روحی شناخته شده است . هراس و اضطراب های دائمی ، جزئی از همین بیماریها هستند !

کسی که همیشه همراه خود نوعی از هراس و اضطراب را به دنبال دارد ، طبیعتا از نوعی بیماری روحی رنج می برد ، البته ناگفته نماند که هراس و اضطراب در افراد ، یک امر طبیعی است ، به شرط آنکه بیش از اندازه نباشد و طبیعی به نظر برسد . منظور ما از هراس و اضطراب ، هراس و اضطراب های دائمی و همیشگی افراد است ، طوریکه فرد را به زانو درمی آورد .

ضرب المثل هایی چون : ” بالاتر از سیاهی رنگی نیست ” و یا ” ترس ، برادر مرگه ” رو خیلی ها شنیده ایم ، پس قبول داریم که ترسیدن و هراس داشتن به طور دائمی چیز خوبی نیست .

شاید راهکاری که می خواهیم در ادامه به آن اشاره کنیم ، از دید خیلی از افراد ، راهکاری مبتدیانه و ساده به نظر برسد ، ولی می تواند چاره ساز خوبی باشد برای غلبه به هراس و اضطراب های همیشگی افراد .

اول از همه برای خود لیستی از هراس و اضطراب هایتان تهیه کنید و ببینید که از چه چیزهایی می ترسید و نسبت به چه چیزهایی دچار اضطراب می شوید .

وقتی لیست خود را تهیه کردید ، ببینید که چقدر این هراس و اضطراب ها ، واقعی اند و چقدر مصنوعی ؟ مقصود از واقعی و مصنوعی بودن هراس و اضطراب ، این است که ببینید آیا هراس و اضطراب شما در معنای واقعی کلمه هم ، هراس و اضطراب است و باید از آن ترسید ؟ و یا اینکه چیزی است که آنچنان هم ترسناک نیست و می شود از آن نترسید .

به عنوان مثال شاید خیلی از افراد ، از مرگ عزیزانشان ترس داشته باشند و این ترس شاید جزء ترس های واقعی به نظر برسد ، اما از طرفی شاید عده ای ، ترس از کسی یا چیزی داشته باشند که ممکن است این نوع ترس و اضطراب ، انچنان هم عمومیت نداشته باشد و طیف کمتری از افراد را شامل شود ، پس شاید بشود این نوع ترس را جزء هراس و اضطراب های مصنوعی قلمداد کرد .

به هر حال هراس و اضطراب چیزی مطلق نیست و ممکن است فردی از یک چیز بترسد که فرد دیگری اصلا از آن چیز نترسد ، پس به همین دلیل ، طرف حساب اصلی ، خود شمایید و باید نسیت به خودتان لیست هراس و اضطراب هایتان را تهیه کنید .

وقتی لیست مذکور را تهیه و نوع هراس و اضطراب خود را طبقه بندی کردید ، نوبت به ارائه ی راهکار می رسد .

ابتدا این نکته را بگوییم که ترس های واقعی تر مانند : مرگ عزیزان و … ، ترسهایی هستند که معمولا دائمی و همیشگی نیستند و برخی اوقات به ذهن افراد خطور می کنند ، ولی ترسهای مصنوعی تر مثل ترس از اشخاص ، جانوران ، اشیاء و … ، بیشتر در کمین انسانند و افراد ، درگیری ذهنی بیشتری با این نوع از هراس و اضطراب ها دارند .

پیشنهادی که یک جم برای غلبه به هراس و اضطراب های اینچنینی عنوان می کند ، رو به رو شدن با آنهاست ، به این معنی که اگر از یک چیزی و یا شخصی ، به طور دائمی میترسید و نسبت به آن اضطراب دارید ، سعی کنید بیشتر به سمت آن بروید ، به عنوان مثال اگر از حرف زدن با رئیستان هراس دارید و وقتی می خواهید با او صحبت کنید مضطرب می شوید و یا مثلا اگر از دادن پیشنهاد ازدواج به شخص مورد علاقه ی خود نگرانید و مثالهایی از این دست ، بهترین کار این است که خودتان را با هراس و اضطراب تان رو به رو کنید و به ضرب المثل ” بالاتر از سیاهی رنگی نیست ” فکر کنید .

اگر این طرز تفکر را در خود تقویت کنید و به خود تلقین کنید که از پس آن برخواهید آمد ، مطمئنا به مرور ، حس اعتماد به نفس خود را بالاتر خواهید برد و هراس و اضطراب هایتان کم و کمتر می شود . حسن اینکار این است که اگر بر فرض به خواسته ی خود هم نرسید ، لااقل از درون ، یک حس آرامشی خواهید داشت و خود را سرزنش نخواهید کرد که چرا نتوانسته اید به هراس و اضطراب خود غلبه کنید ، زیرا اگر این رویه را نتوانید تغییر دهید ، کم کم این وضعیت را به نوعی بیماری روحی برای خود مبدل می سازید . پس جسارت کنید و به هراس و اضطراب خود فائق آیید و اطمینان داشته باشید که می توانید .

مرتبط ها

قالب خبری