جدیدترین مطالب امروز

الماس ، کربنی مقاوم در برابر فشار و حرارت

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : دانستنیها

الماس ، کربنی مقاوم در برابر فشار و حرارت

کربن تحت تاثیر فشار و حرارت بالا در سه نوع الماس ، گرافیت و فولریت مورد استفاده قرار می گیرد از میان این فرآورده ها الماس سخت ترین ماده در طبیعت بشمار می رود .

الماس همان کربن ( عنصری که در تمام جهان یافت می شود ) است . این عنصر ( کربن ) که یکی از چهار عنصر اصلی در پیدایش جهان می باشد 18 درصد از بدن ما را شامل شده و حتی سوا از مقداری که در موادغذایی وجود دارد هنگام تنفس نیز به صورت دی اکسید کربن وارد بدن می شود .

کربن در سه نوع الماس ، گرافیت ( زغال و مغز مداد نمونه هایی از گرافیت هستند ) و فولریت مورد استفاده قرار می گیرد ؛ در ادامه بحث را حول محور الماس که بلوری شفاف و سخت است ادامه می دهیم .

قبل از پرداختن به فرایندی که بر روی الماس صورت می گیرد بیایید چگونگی تولید آن را بررسی کنیم ، کربن برای تبدیل شدن به الماس دمایی حدود 400 درجه سانتیگراد و فشاری معادل 30 هزار اتمسفر را باید تحمل کند و این مهم در عمق 160 کیلومتری زیر پوسته زمین اتفاق می افتد اما چگونه این بلور زیبا به سطح زمین راه پیدا می کند ؟ پاسخ روشن است ، به وسیله فوران گدازه ها ، سپس انسان برای دستیابی به الماس هایی که از طریق فوران گدازه ها به سطح زمین راه پیدا کرده اند باید به حفر معادن بپردازد ، البته امروزه دانشمندان نمونه هایی از الماس مصنوعی را که در مواقعی مقاوت بالاتری نسبت به الماس اصل دارد تولید می کنند .

الماس هایی که بسیار معیوب هستند ( از جنبه های مختلف ) به منظور برش الماس های دیگر و یا لبه ی دریل های معادن مورد استقاده قرار می گیرند و نمونه های مرغوب تر آن ها برای جواهرسازی و نظایر آن استفاده می شوند .

قبل از آن که الماس برای جواهرسازی مورد استفاده قرار بگیرد باید 4 مرحله را طی کند : شکافتن ،اره کردن ، خشک کردن و صیقل دادن در طول این چهار مرحله الماس از قطعات بزرگ به تکه های کوچک تر تقسیم می شود و فرم اصلی هندسی خود را به دست می آورد .

بعد از آن که الماس به جواهری کامل تبدیل شد معیارهایی برای زیبایی آن مطرح هستند که عبارتند از :

برش الماس ، این در واقع همان فرم هندسی اولیه است که در مراحل شکافتن و اره کردن الماس به خود می گیرد ؛ معیار دوم صافی ( منظور ناخالصی های موجود در الماس ) و معیار های سوم و چهارم به ترتیب قیراط ( واحد وزن الماس که معادل 200 میلی گرم است ) و رنگ الماس می باشد .

رنگ الماس از سفید یخچالی که بسیار گران قیمت است تا زرد روشن تغییر می کند ، البته نمونه هایی کمیاب از الماس صورتی ، بنفش ، سیاه ، قرمز و سبز تیره وجود دارند .

به جز معیارهایی که برای ارزیابی الماس برشمردیم شاخص هایی از جمله شفافیت ، درخشندگی و پراکندگی نور نیز در خصوص این ماده شفاف و فشرده مطرح است .

دلیل شفافیت الماس فشردگی بسیار زیاد آن است که زاویه شکستی را شامل می شود که آن را شفاف نشان می دهد ، ضریب شکست الماس 2/12 محاسبه شده است .

بزرگ ترین الماس های جهان کالینان و بعد از آن سلطان بزرگ و امید آبی نامگذاری شده اند .

مرتبط ها

قالب خبری