جدیدترین مطالب امروز

اسفناج سربازی مبارز در برابر رادیکال های آزاد بدن

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : پزشک خانواده

اسفناج سربازی مبارز در برابر رادیکال های آزاد بدن

سبزیجات همیشه گروهی سرشار از ویتامین و … به شمار می روند ، در این بین سبزیجات با برگ تیره تر از جمله اسفناج ، خواصی دوچندان از خود به نمایش گذاشته اند .

اسفناج گیاهی با برگ های سبز تیره و لطیف است ، این گیاه علفی یک ساله ریشه ای قرمز دارد و برگ های آن که نسبت به دیگر سبزیجات از رنگ تیره تری برخوردار است از ارزش غذایی بالایی برخوردار می باشد ؛ وجود کاروتنوئید ها در برگ های تیره رنگ اسفناج ، همچنین در دیگر سبزیجاتی که رنگ برگ هایشان تیره است ، اسفناج را به سربازی مبارز در برابر رادیکال های آزاد تبدیل کرده است . رادیکال های آزاد که در محیط زندگی ما ، حتی در خود بدنمان وجود دارند ، مولکول هایی هستند که الکترون جفت نشده دارند و باعث تخریب سلول های مجاور خود و پخش مواد سمی می باشند و البته زیانی که به بدن وارد می کنند جبران ناپدیر است .

اسفناج از نظر طب ایرانی ( طب سنتی ) دارای طبع سرد و سرشار از کلسیم ، فسفر ، پروتئین ، آهن و دیگر مواد مفید برای بدن ، انواع ویتامین های A و C و D و… ، املاح مفید و… است ؛ همچنین اسفناج دارای ماده ای می باشد که در ساختمان اعصاب و صفرای انسان بکار رفته است ، به نام لسیتین . گاهی برای خنثی کردن طبع سرد اسفناج از گردو استفاده می شود .

بسیار دیده شده است که از اسفناج برانی و سالاد های لذیذ تهیه و استفاده شده است ( در صورت استفاده از اسفناج به صورت سالاد می توان از روغن زیتون ، سرکه و سس های دلخواه دیگر نیز در کنار آن بهره برد ) ، با وجود ویژگی های بسیاری که اسفناج دارد استفاده از سالاد اسفناج و یا برانی بی شباهت به میل کردن معجونی شفا بخش برای بدن نیست ، اسفناج را می توان به صورت کوکو ، سوپ و… به شکل یک غذای کامل نیز استفاده کرد .

استفاده از شیره ی تازه ی اسفناج به همراه اندکی شکر نیز شربتی سالم و سودمند را برای بدن به ارمغان می آورد ؛ در مورد استفاده از اسفناج به صورت پخته باید دقت داشته باشید که آب آن را که منبعی غنی از منیزیم است دور نریخته و استفاده کنید ، منیزیم موجود در اسفناج در جلوگیری از ابتلا به سرطان نقش پررنگی بازی می کند .

اسفناج با خاصیت روندگی و عبور سریع و آسان مدفوع از روده ی بزرگ ، باعث می شود یبوست از بین برود ، این روند به دلیل وجود کلروفیل در اسفناج است ، از دیگر ویژگی های غذایی و دارویی اسفناج می توان به مواردی نظیز سریع الهضم شدن غذا ها ( به دلیل وجود هورمون سکرتین ) ، بر طرف کنندگی سوء هاضمه ، التیام دهنده ی زخم های ناشی از سوختگی ( برای این منظور باید اسفناج را در روغن زیتون بپزید ) ، زیاد شدن شیر مادران و… اشاره کرد .

نقش اساسی که اسفناج در محکم شدن استخوان ها و همچنین دندان دارد را نمی توان نادیده گرفت ، حتی برای جوش خوردن استخوانی که با شکستگی آسیب دیده استفاده از اسفناج توصیه می شود ؛ اسفناج عضلات بدن ( از جمله قلب ) را تقویت کرده و خون را رقیق می کند . اسفناج با تاثیر بر روی مفاصل باعث تسکین درد های مفصلی شده و مصرف ان بوی بد دهان را هم از بین می برد .
با وجود این همه خواص دارویی و غذایی ، مصرف اسفناج را به دو گروه از افراد پیشنهاد نکرده و حتی آن ها را منع می کنیم ، ابتدا افرادی که سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا دارند ( در کل بیماران کبدی ) و دوم اشخاصی که از ورم معده و روده رنج برده همچنین روماتیسم دارند .

مرتبط ها

قالب خبری