جدیدترین مطالب امروز

استعداد های نهفته در رفتار کودک شما

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : ازدواج و خانواده

استعداد های نهفته در رفتار کودک شما

استعداد های کودکان ممکن است به شکل نهفته یا نمایان باشد ، در نوع نهفته ، رفتار کودک موجب اذیت والدین و اطرافیان می شود و شاید هرگز علت آن را متوجه نشوند .

استعداد و استعدادیابی کودکان مسئله ای مهم و حتی حیاتی است . احتمالا اگر روند آموزشی به شکلی بود که هر شخص به طور قطعی مطابق استعدادهایش در رشته ی مورد نظر تحصیل می کرد و به فعالیت می پرداخت بسیاری مشکلات قابل حل بود . این موضوع بیشتر در مورد استعدادهای نهفته صدق می کند ، نه کودکانی که به طور طبیعی علایق و توانایی های قابل شهود دارند . اگر کودکی پرحرف ، پر انرژی و یا دارای رفتارهای نابسامان دارید ، حتما یکی از گزینه ها را بر پای استعداد نهان او بگذارید و سعی کنید آن را پیدا و شکوفا سازید .

به عنوان مثال کودکی را فرض کنید که تمام وسایل را جفت می کند ! جوراب ها را جفت می کند ، ماشین یا عروسک هایش را به ترتیب رنگ ، اندازه و… مرتب می کند و رفتارهایی از این قبیل ؛ در این حالت مغز کودک شما به مسائل تحلیلی گرایش دارد و بعید نیست اگر در آینده ریاضیدانی موفق شود . این دسته از کودکان بسیار در امور نظم را مورد توجه قرار می دهند و به جزئیات امور دقت دارند .

رفتار شما نباید به گونه ای باشد که استعداد آن را با نوعی وسواس اشتباه بگیرید و بخواهید آن را سرکوب کرده یا از نهاد او دور سازید ! اتفاقا برعکس ؛ بازی هایی را برای کودک خود فراهم سازید تا این استعداد شکوفا تر شود ، بازی های ریاضی ساده و ایجاد مسائل قابل حل برای فرزند از بهترین گزینه ها است . شاید بد نباشد اگر در گردش و یا مرتب کردن منزل ، مسئولیت دسته بندی اشیاء را به کودک جستجوگر خود محول کنید .

آیا روزنامه نگار کوچکی دارید که تا به خواب نرفته شما را با داستان های شیرینش سرگرم می کند ؟ یا شاید وکیلی روبه رشد که قدرت فوق العاده ای در قانع کردن شما دارد !؟ اگر این چنین است و با اشتباه های تلفظی اندک شاهد کودکی پرحرف و داستان سرا هستید ، استعداد نهفته در کودک شما می تواند در آینده به مشاغلی مانند روزنامه نگاری و وکالت او را سوق دهد . به گمانم بد نیست در دوران کودکی مجموعه ای از داستان های او را گردآوری کنید و به این طریق به شکوفاسازی استعدادهایش کمک کنید . البته فراموش نکنید در کنار این پرحرفی لازم است مهارت شنیداری را نیز بیاموزد و این کار بر عهده ی شماست .

و اما امان از استعدادهایی که با دستکاری وسایل شکوفا می شوند ! خراب کردن اجسام و از نو بستن آن ها ، بازی با قطعات و… تنها از یک مهندس ، مکانیک یا معمار ساخته است ؛ مخترع و دانشمند شما به این طریق مهارت های خود را تقویت می کند و از شما هم انتظار تشویق و همراهی دارد تا سرزنش ! به نظر عالی است اگر در کنار مراقبت های لازم در خصوص وسایل و اجسام پرخطر ، فرزندتان را به مراکز بازی برده و کارهای دستی او را تقویت کنید ، اینطور نیست ؟

کودکان خیال پرداز را اصولا افرادی با استعدادهای هنری می نامیم ، به این معنا که گرایش کاری این کودکان در آینده با ایده های نو همراه است و بیشتر در حیطه ی هنر جامه ی عمل می پوشند . طراح لباس ، فیلم نامه نویس و… از این دست مشاغل هستند .

دنیای استعداد کودکان گسترده است ، اگر فرزندتان عاشق پازل و حل معما می باشد احتمالا یک محقق ، کارآگاه یا باستان شناس خواهد شد ! حتی کودک مسئولیت پذیر شما که به نظر می رسد با دنیای کودکی فاصله دارد می تواند نماینده یا عضو مهمی از یک سازمان شود !

به هیچ عنوان رفتارهایی را که برایش توجیهی ندارید سرکوب نسازید ؛ حتی زمانی که کودک با رفتارهای شتابزده یا بسیار کند شما را کلافه می کند در پی آن باشید که استعداد او را کشف کرده و دلیل رفتارهایش را بدانید .

مرتبط ها

قالب خبری