جدیدترین مطالب امروز

استامینوفن کدئین و تبعات مصرف آن به عنوان دارویی اعتیادآور !

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : داروخانه

استامینوفن کدئین و تبعات مصرف آن به عنوان دارویی اعتیادآور !

استامینوفن کدئین از جمله داروهای مخدری محسوب می شود که برای تسکین دردهای متوسط تا شدید مورد استفاده قرار می گیرد ؛ اما آیا مصرف آن هم توصیه می شود ؟

یک داروساز، گفت : قرص سرماخوردگی علاوه بر استامینوفن ، داروی ضد حساسیت و ضد احتقان هم دارد و افراد بهتر است مرتب فشارخون را اندازه گیریی کنند زیرا اثر داروی فشارخون را کم می کند .

دکتر نوشین محمد حسینی افزود : اگر شما ۱، ۲ و ۳ روز استامینوفن مصرف کردید و سردردتان بهتر نشد و دلیل سردردتان را نمی دانید باید به پزشک مراجعه نمایید . مشکل دیگر این است که وقتی شما مسکن را بی رویه مصرف می کنید ممکن است علائم یک بیماری را پوشش دهید .

وی با اشاره به تفاوت های استامینوفن کدئین دار و ساده ، ادامه داد : ما در علم داروسازی ، اصطلاحی داریم به نام سی نرژیسم یا هم افزایی برخی داروها یک تاثیر خودشان دارند و در کنار داروی دیگر اثرشان بیشتر می شود .

محمد حسینی ادامه داد : به طور نمونه استامینوفن ساده ۳۲۵ میلی گرم یک اثر درمانی دارد وقتی به آن ۱۰ میلی گرم کدئین اضافه شود اثر آن ۳۲۵ میلی گرم بسیار زیاد می شود و اگر ما بر اثر بیشتر استامینوفن نیاز داریم، اما نخواهیم از دوز بیشتر استامینوفن به علت سمیت کبدی استفاده کنیم ، در این موارد از استامینوفن کدئین دار استفاده می کنیم و این در هنگام دردهای شدیدتر استفاده می شود .

وی اظهارکرد : استامینوفن کدئین دار otc نیست ولی استامینوفن ساده داروی otc است ، به علت اینکه مصرف کدئین برای بسیاری از افراد مضر است .

این داروساز در پاسخ به این پرسش که چه افرادی نباید از استامینوفن کدئین استفاده کنند ، گفت : افرادی که یبوست دارند ، افرادی که احتمال وابستگی به کدئین دارند ، افرادی که دوره پس از درمان ترک اعتیاد را می گذارنند و افرادی که از داروهای خاص استفاده می کنند که احتمالا این داروها با کدئین تداخل دارند .

وی تاکید کرد : در بیمارانی که شیمی درمانی می شوند پزشک ممکن است ترجیح دهد از استامینوفن ۵۰۰ میلی گرم استفاده کند ولی از استامینوفن کدئین دار استفاده نکند .

محمد حسینی ادامه داد : استامینوفن کدئین دار ممکن است روی دید فرد ، رانندگی کردن ، کار با دستگاه های دقیق ، اثر گذار باشد و همچنین مصرف بی رویه و بدون حساب آن ممکن است وابستگی ایجاد کند .

این داروسار که شبکه رادیویی سلامت گفتگو می کرد ، اظهارداشت : برخی از مسکن ها سمیّت کبدی دارند و برخی از آنها سمیّت کلیوی دارند ، بنابراین هنگام مصرف مسکن ها ، اگر امکان مراجعه به پزشک ندارید حتی الامکان با داروساز مشورت کنید و اگر بیماری زمینه ای دارید مثلا بیماری های قلبی ، کلیوی یا کبدی هنگام خرید دارو otc با دارو ساز مشورت کنید .

منبع : اقتصادآنلاین

مرتبط ها

قالب خبری