جدیدترین مطالب امروز

اسب آبی گیاه خواری عظیم الجثه و مرگبار

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : مستند

اسب آبی گیاه خواری عظیم الجثه و مرگبار

تا به حال اسب آبی را از نزدیک دیده اید؟ موجوداتی که دندانهایی ترسناک تر از گوشتخواران دارند ولی غذای مورد علاقه ی آنها گیاه است !

گیاه خوارانی نترس و شجاع که نگاه به جثه ی عظیم آنها شاید گوشتخواران را نیز به تردید بیاندازد که بخواهند وارد نبرد با این موجود شوند.

اسب های آبی ، آبزیانی هستند که بر روی خشکی از انسانها نیز سریعترند. طول انها ۱۶ فوت و وزن آنها به بیش از ۳ تن می رسد که مجهز به نیروی باورنکردنی آرواره هایی هستند که حتی احتمال می رود با همین آرواره های شگفت انگیز خود می شنوند.

بسیار نترس در مواجهه با درندگانی چون شیر ! چراکه پوست عجیب آنها می تواند راه نفود دندان های شیر را نیز ببندد.

با ما همراه شوید تا در سفری به آفریقا ، با بدن منحصر به فرد این موجود شگفت انگیز آشنا شویم.

در این سفر به حیات وحش سری به دریاچه ها و رودخانه های آفریقا خواهیم زد در جستجوی اسب آبی ، برای آشنایی بیشتر با شگفتی های این موجود نیمه آبزی.

حیرت آور است این همه شگفتی در پشت این چهره ی ناملایم !

اسب آبی، بعد از فیل، بزرگ ترین حیوانی است كه در خشكی زندگی می كند.

او نه تنها شناگر بسیار ماهری است، بلكه می تواند به راحتی در ته دریاچه ها و رودخانه های پرآب هم راه برود.
مدت زمانی که یک اسب آبی میتواند در زیر آب بماند ، هشت تا ده دقیقه است، زیرا پس از آن برای نفس كشیدن به سطح آب خواهد آمد.

غذای اسب آبی ، گیاهان آبی یا گیاهانی است كه در كنار رودخانه ها و دریاچه ها می رویند.

این موجود بیشتر دوره زندگی اش را در آب می گذراند و بیشتر وقت ها در تاریكی شب از آب بیرون می آید و برای این كه چراگاه خوبی پیدا كند، مدتی در خشكی راه می رود.

پوست بدن اسب آبی باید همیشه مرطوب باشد در غیر این صورت خواهد مرد.

وزن یك اسب آبی بزرگ به ۴۰۰۰ كیلوگرم و درازای بدنش به ۵ متر می رسد.

اسب های آبی در جنگل های آفریقا زندگی می كنند و بومیان آفریقا آنها را برای استفاده از گوشتشان شكار می كنند.

دندان های اسب آبی قیمتی است، زیرا هم از عاج سخت تر است و هم برخلاف عاج زرد نمی شود.

جانورانی پستاندار که تنها یک یا دو هم خانواده دارند. حیواناتی نیمه آبزی که در زیر صحرای بزرگ آفریقا در رودخانه‌ ها و برکه‌ ها زندگی می ‌کنند و در طول روز با ماندن در آب رودخانه یا در گل و لای ، خود را خنک می ‌کنند.

عمل تولید مثل و همچنین زایمان اسب آبی ، هر دو در آب اتفاق می ‌افتد.

آنها محدوده‌ ای از رودخانه را به خود اختصاص داده و مانع از ورود سایرین می ‌شوند و منتظر تاریکی هوا میمانند تا برای تغذیه و چریدن از آب بیرون بیایند.

اسب‌ های آبی در رودخانه و در کنار هم استراحت می ‌کنند و چریدن عملی است که آنها به تنهایی انجام می ‌دهند و دست جمعی به بیرون آب نمی‌ آیند.

آنها در واقع حیوانات خشکی زی نیستند.با آنکه اسب آبی از نظر فیزیکی مانند خوکها و دیگر ناخن‌ پایان مانند فیل است ، اما نزدیکترین خویشاوند زنده ی آنها بالن‌ ها و نهنگ ها میباشند.

آنها از 60 میلیون سال پیش میهمان این کره ی خاکی بوده اند، چراکه قدیمی ‌ترین سنگواره ی پیدا شده از اسب آبی متعلق به همان سالهاست.

اسب آبی از بدن درشت و بشکه‌ مانندش و دهان و دندان بزرگش و همچنین بدن بی مو و پاهای کنده دار و بزرگ و در عین حال کوتاهش به راحتی قابل شناسایی است.
از نظر اندازه ، به اندازه ی کرگدن سفید هستند و تنها رقیب وزنی آنها فیل ها میباشند.

با آنکه چاق و سنگین اند و در ضمن پاهای کوتاهی نیز دارند اما به راحتی می ‌توانند از یک انسان پیشی بگیرند.

اسبهای آبی می ‌توانند با سرعت ۴۸ کیلومتر در ساعت در مدت زمان کوتاهی از یک دونده المپیکی سبقت بگیرند. ( واقعا حیرت آور است ! )

اسب آبی آفریقایی از حیوانات خطرناک و تهاجمی به حساب می ‌آید و در صورتی که انسان بیش از حد به او نزدیک شود و او احساس خطر کند بدون معطلی به انسان حمله می ‌کند تا سر حد مرگ ( موجوداتی مرگبار )

آنها به خود نیز رحم نمیکنند و با دندان‌ های عاج مانند و درازشان زخم ‌های خطرناک و بدی را در بدن یکدیگر ایجاد می ‌کنند.

تخمین زده می ‌شود که ۱۲۵ تا ۱۵۰ هزار اسب آبی در آفریقا زیست میکنند و از این بین ، کشور زامبیا با جای دادن ۴۰ هزار راس از این حیوان و تانزانیا با ۲۰ تا ۳۰ هزار دارای بزرگترین جمعیت این حیوان میباشند.

در مستند بعدی یک جم با داستانی از اسب ، این حیوان نجیب همراه شما خواهیم بود.

مرتبط ها

قالب خبری