جدیدترین مطالب امروز

اتر پرسابقه ترین مایع بیهوش کننده به شکل گاز

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : داروخانه

اتر پرسابقه ترین مایع بیهوش کننده به شکل گاز

می خواهیم به خانواده ی اتر ها وارد شویم و اندکی بیشتر در مورد عضو خاصی از خانواده ، که به توعی قوی ترین ماده ی بیهوشی است اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم .

اتر ها ترکیبات شیمیایی هستند که مانند سایر ترکیبات موجود در علم شیمی از پیوند ملکول هایی ساخته می شوند ، اتر نیز از اتصال سه ملکول شکل می گیرد و خواص و ویژگی های منحصربفردی را دارا می باشد . از بارزترین استفاده ای که از اتر می شود ، به عنوان ماده ی بیهوش کننده است .
اتر از سه جهت مورد استفاده قرار می گیرد ، پاک کننده ، بیهوش کننده و حلّال دارو .
امروزه هرچند انواع بیهوش کننده ها در پزشکی به مرحله ی استفاده رسیده اند و چه بسا همپا با اتر از نظر تاثیرگذاری به رقابت می پردازند ، اما همچنان نام اتر به عنوان قوی ترین بیهوش کننده بر سر زبان ها است . اتر برای آن که به گاز تبدیل شود به کمترین حرارت نیاز دارد ( چیزی در حد دمای معمول محیط ) و همین موضوع بر حساسیت استفاده از آن می افزاید .
در حال حاضر علاوه بر استفاده از اتر ها در بخش دارویی به عنوان حلّال ، برای تمیز کردن بخش هایی از مراکز درمانی نیز از آن استفاده می شود .
نه تنها در مورد اتر ( ماده ی بیهوشی استنشاقی ) بلکه در مورد تمام مواد بیهوش کننده این موضوع صادق است که میزان مصرف به وضعیت بیمار وابستگی شدید دارد ، اما موارد تذکری که در مورد اتر باید به آن اشاره کرد از این قبیل هستند :
اتر در مورد خانم های باردار دارای منع شدید است ، در صورت مصرف نیز موجب بالا رفتن قندخون شده و همچنین تنفس را دشوار می کند . تشنج و استفراغ از دیگر عوارض شایع اتر هستند .
به دلایل ذکر شده امروزه اتر به عنوان داروی بیهوشی کمکی ( و نه به تنهایی ) استفاده می شود .

مرتبط ها

قالب خبری