جدیدترین مطالب امروز

آیا کم شدن آب بدن و رسیدن به دمای 40 درجه مانع ورزش خواهد شد

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : مستند قدیمی

آیا کم شدن آب بدن و رسیدن به دمای 40 درجه مانع ورزش خواهد شد

با چند آزمایش عملی تا پایان این مقاله با ما باشید تا تاثیر کم شدن آب بدن را بر فعالیت و کارکرد بدن بسنجیم . قطعا رسیدن به دمای 40 درجه برای بدن هر شخصی خطرآفرین خواهد بود !

40 درجه و نیم دمایی است که بدن با رسیدن به آن دچار گرمازدگی خواهد شد ؛ کم شدن آب بدن و کمبود منبع کافی برای تعریق و کنترل حرارت درونی از عواملی است که می تواند روند گرمازدگی را سرعت ببخشد . از این جهت کم شدن آب بدن را به عنوان اصلی ترین تهدید در برابر یک ورزشکار دانسته و آزمایشی را پیرامون آن طراحی کرده ایم .

علم ورزش به معنای شکستن محدودیت ها است ، بدن انسان قابلیت پیشرفت و از بین بردن رکوردها را دارد ، قطعا فردی که توانایی دویدن 30 دقیقه متوالی را نداشته است ، با تمرین و بالابردن قابلیت های خود خواهد توانست رکورد تازه خود را تا 60 دقیقه یا بیشتر افزایش دهد ! با ما همراه باشید تا به شما نشان دهیم چگونه بدن در دمای 40 درجه ثابت مانده و نه تنها دچار گرمازدگی نخواهد شد بلکه رکوردهای خود را تا چند ثانیه کاهش خواهد داد !

ما از یک ورزشکار حرفه ای با توانایی جسمی بالا خواهش کردیم تا روالی را در یک آزمایش عملی طی کند تا میزان از دست رفتن آب بدن و توانایی های وی را بسنجیم ، ورزشکار ما در ابتدا با شرایط عالی شروع کرده و مراحلی با شرح زیر طی می کند :

شروع به حرکت و جابه جا کردن یک مانع سنگین در طول چند متر ، بلند کردن یار نگین وزن خود به ارتفاع 1ونیم متر ، دویدن درمسیری مشخص و دریافت توپی که یار به او پاس داده ، ادامه مسیر با دویدن بر تیغه ای 7 سانتی و حفظ تعادل ، پرتاب توپ به مرکز یک هدف ، گذشتن از مسیری باریک و تنگ به حالت سینه خیز و در انتها تکل به شیوه ی بازیکنان هاکی بر یک آدمک آزمایشی با وزن بالا ! شما این مسیر را با رکورد چند ثانیه طی خواهید کرد؟

ورزشکار ما در 35 ثانیه مراحل نامبرده را طی کرده است ، اما کار اصلی اکنون آغاز می شود ! ورزشکار ما یک لباس با قابلیت حفظ دما به تن کرده و زیر چراغ های داغی که دمایی معادل 60 درجه را فراهم می کنند ، بر روی تریدمیل می دود ! 8 دقیقه دویدن کافی است تا دمای درون لباس از گرم ترین صحرای جهان که در آفریقا واقع شده بالاتر برود ، 8 دقیقه دویدن در دمای 60 درجه سانتیگراد ، قادر خواهد بود 90 درصد از انرژی بدن را گرفته و مقدار زیادی از آب بدن را تبخیر کند .

در این جا ترموستات مغز یعنی هیپوتالاموس شروع به کار کرده و فرمان تعریق بالا می دهد ، آب بدن کم و کمتر شده دمای بدن به 40 درجه خواهد رسید ؛ در افراد عادی طبیعی است که با رسیدن به دمای 40 درجه و نیم شاهد گرمازدگی و عوارض پس از آن باشیم اما در بدن های آماده ای مانند ورزشکار ما ، بدن به دلیل مقاومت بالایی که دارد ، بعد از ازدست دادن حجم بالای آب ، در دمای 40 درجه باقیمانده و آزمایش بعد از 1 ساعت دویدن و تحلیل آب بدن تا 7 درصد به پایان می رسد .

شخصی که آب بدن او 6 کیلوگرم کم شده است آیا توانایی لازم برای شکستن رکورد خود را خواهد داشت !؟ دچار شگفتی خواهید شد اگر بدانید ورزشکار مسیر اولیه را با موانع مشابه در 33 ثانیه طی کرده است ! این یعنی 2 ثانیه سریع تر از زمانی که آب بدن در حد کافی و عالی بوده است ، اما چطور امکان دارد ؟

در ورزشکارانی که دارای فعالیت های بالا و تمرین های سخت هستند ، کم شدن آب بدن نه تنها مانع پیشرفت نمی شود ، بلکه به سبب تحریک کلیه ها و وارد عمل شدن آن ها ، قابلیت ها افزایش می یابد . کلیه و آدرنالین در این آزمایش به کمک ورزشکار ما آمده اند…

کم شدن آب بدن ، اسیدهای موجود در خون را افزایش می دهد ، در بدن افراد عادی این اسید ها تصفیه نمی شوند ، درواقع توان تصفیه در بدن وجود ندارد ، اما در بدن ورزشکار ما ، به دلیل آماده بودن بدن و افزایش توانایی های کلیه تا 30 درصد بیشتر از افراد عادی ، این تصفیه صورت میگیرد . بدن کم آورده و غدد فوق کلیوی شروع به ترشح آدرنالین و نجات فرد در شرایط سخت می کنند …

پیشنهاد می کنیم شما هرگز چنین شرایط مشابهی را برای خود ایجاد نکنید ، آدرنالین و توانایی های کلیوی تنها به کمک ابرانسان ها خواهند رفت !

مرتبط ها

قالب خبری