جدیدترین مطالب امروز

آسپیرین زمینه ی بیماری سندروم ری را فراهم می کند

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : داروخانه

آسپیرین زمینه ی بیماری سندروم ری را فراهم می کند

آسپیرین از جمله داروهایی است که برای کودکان مخصوصا کودکان زیر 12 سال باید کنترل شده مصرف شود ، در غیر این صورت عوارضی به مراتب خطرناک تر را در پی خواهد داشت

اگر دچار سرماخوردگی شوید ، اولین اقدامی که انجام می دهید چه می تواند باشد ؟ مراجعه به پزشک ؟ مصرف تعدادی قرص و مقداری شربت به صورت سرخود ؟ در این بین اقدام صحیح چیست ؟ پیش تر از این نیز اشاره کردیم که مصرف دارو بدون تجویز پزشک درست نمی باشد ، و علت این امر را هم عنوان کردیم ، اما متاسفانه عده ای به روش مصرف سرخود دارو را برای مقابله با سرماخوردگی و ناراحتی هایی که در آغاز راه هستند ادامه می دهند ، بسیار خب ، در این بین حداقل به فرزندان خود رحم کنید .

کودکان مخصوصا در رده سنی پایین ( نوزادان و شیرخواران ) بسیار حساس و آسیب پذیر هستند ، از آن جایی که در صورت بروز ناراحتی ، قادر به بیان مشکل خود نمی باشند و اگر هم توانایی بیان داشته باشند اکثرا نمی توانند توصیف درستی از حال خود را اظهار کنند و ازطرفی قدرت اثرگذاری داروهای شیمیایی در کودکان بیشتر است ، در صورتی که فرزند شما دچار ناراحتی می شود اصول نادرست را کنار گذاشته و به پزشک مراجعه کنید .

پزشک مربوطه ، با در نظر گرفتن سن ، وزن ، جنسیت ، سابقه های قبلی ، علائم ظاهری و… بسیار دقیق تر می تواند داروی موثر در بیماری را تجویز کند ، از طرفی بسیاری از دارو ها برای رده ی سنی خاصی ممنوع می باشد که متاسفانه گاهی تصور بر این است که با نصف کردن مقدار مصرفی دارو ، می توان رده ی سنی را در مصرف نادیده گرفت .

دارو های بسیاری هستند که در رابطه با کودکان دارای محدودیت مصرف و… می باشند ، از جمله ی آن ها می توان به آسپیرین اشاره کرد . آسپیرین می تواند در انواع دارو هایی که برای کودکان تجویز می شود جزء یکی از چند ترکیب موجود در دارو باشد و یا با عنوان آسپیرین کودکان ، مخصوص کودک به فروش برسد ، اما در هر صورت ممنوع است .

سالیسیلات که عمدتا در مواقع مبتلا شدن کودک به ویروس سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد یا اسیدسالسیلیک نیز از دیگر اسم های آسپیرین هستند .

علت منع آسپیرین برای کودکان ( تا سن 12 سالگی ) ، احتمال ابتلا به سندروم ری را افزایش می دهد ، این سندروم در کودکان بسیار شایع است و علت آن نیز مصرف آسپیرین می باشد ؛ البته بروزسندروم ری در هر سنی دیده شده اما در کودکان خصوصا طی مصرف دارو های آسپیرین دار گزارش های بیشتری داده شده .

حتی اگر در هر نوبت مقدار اندکی از آسپیرین استفاده شود ، توجه داشته باشید که بالاخره این دارو وارد بدن فرزند شما شده است ( حتی آسپیرین های مخصوص کودکان ) . به فکر سلامت کودک خود باشید و بعد از دریافت دارو ها ، بروشور دارو ها را مطالعه کرده و سوال های لازم را از پزشک داروخانه بپرسید ، حتی می توانید هنگامی که دارو ها را برای چک کردن نزد پزشک معالج می برید ، سوال های احتمالی را بپرسید .

در نتیجه از آن جایی که آسپیرین و دارو هایی که در تهیه ی آن ها از آسپیرین ( هر چند اندک ) استفاده شده ، یکی از دارو هایی است که برای کودکان ایجاد مشکل می کند ، مانند بیماری سندروم ری ، که در مواقعی می تواند کشنده باشد و یا علائم دائمی از خود بر جای بگذارد ، به شما والدین گرامی متذکر می شویم ، از هیچ دارویی به صورت سرخود برای پایین آوردن تب کودک ، معالجه ی وی ( در مواردی که دچار سرماخوردگی خفیف است ) و… استفاده نکنید .

اگر آسپیرین ها زیر نظر پزشک تجویز شوند ، با توجه به مقدار و تعداد دفعاتی که دارو در روز مصرف می شود می توان آرامش خاطر داشت که کودک دچار عوارض جانبی نخواهد شد .

مرتبط ها

قالب خبری