جدیدترین مطالب امروز

کودکان مبتلا به ADHD و برخورد مناسب با آنها در مدرسه ؟

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : اطلاعات

کودکان مبتلا به ADHD و برخورد مناسب با آنها در مدرسه ؟

کودکانی که به ADHD مبتلا هستند از شرایط خاص تری برخوردارند و بایستی در محیط مدرسه نسبت به آنها رفتار مناسبی اتخاذ کرد ! در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

ADHD یا همان اختلال کم‌ توجهی – بیش ‌فعالی ، یک اختلال رفتاری رشدی است. معمولا فرد توانایی دقت و تمرکز بر روی یک موضوع را نداشته، یادگیری در او کند است و فرد از فعالیت بدنی غیرمعمول و بسیار بالا برخوردار است.

این اختلال با فقدان توجه، فعالیت بیش‌ازحد، رفتارهای تکانشی یا ترکیبی از این موارد همراه است. هر فردی با شک ADHD باید به دقت تحت نظر یک پزشک معاینه گردد. بسیاری از این افراد، یک یا چند اختلال رفتاری دیگر نیز دارند. همچنین ممکن است یک مشکل روانی مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی داشته باشند.

ADHD شایعترین اختلال رفتاری در سنین کودکی و بلوغ است و حدود ۳٪ تا ۵٪ کودکان قبل از هفت سالگی به آن مبتلا می‌شوند. این عارضه بیشتر در دوران ابتدایی مدرسه برای کودکان و در هنگام بلوغ رخ می‌دهد و با افزایش سن بسیاری از بیماران بهتر می‌شوند.

رفتار مناسب با کودکان مبتلا به ADHD در مدرسه ؟

معلمان نیاز به آموزش و تجربه در زمینه اصلاح رفتار کودکان دارند و باید از کودکان مبتلا به ADHD انتظارات متناسب با وضع آنان داشته باشند. آنان باید نسبت به رفتار این کودکان تا جایی که ممکن است از تشویق و بازخورد فوری استفاده کنند، از رفتارهای اشتباه جزئی آنان چشم بپوشند و در قبال بزه های جدی آنان جریمه های موثر به کار ببرند. اگر قرار باشد که هر رفتار جزئی اصلاح شود نه تنها سبب نگرش منفی در کودکان می شود بلکه وقت زیادی هم می برد و معلمان را خسته می کند.

در برخی شرایط ممکن است استانداردهای رفتاری متفاوتی برای کودکان مختلف در یک کلاس مناسب باشد اما در چنین مواردی مفید است که از پشتیبانی دانش آموزانی که برای درک این تفاوت در صورت توضیح دادن به آن ها بلوغ فکری کافی دارند، استفاده کرد. مهم آن است که روشن شود این کار یک تدبیر کوتاه مدت برای غلبه افراد بر مشکلات فردی خود است.

کودکان باید مورد تشویق قرار گیرند و با انجام فعالیت هایی که با سطح توانایی آنان انطباق دارد عزت نفس آن ها زیاد شود. به عنوان مثال هدف معلمان باید شامل موارد زیر باشد :

_ تقویت مثبت تمام موفقیت ها از طریق پاداش های قابل لمس و مناسب
_ تجزیه تکالیف به گام های کوچک تر برای سهولت انجام آن ها
_ تمجید از رفتارهای مطلوب در عین چشم پوشی از رفتارهای نامناسب
_ تشویق همسالان به چشم پوشی از رفتارهای نامناسب و خودداری آنان از تفسیرهای منفی
_ فراهم آوردن فرصت هایی برای شاگردان جهت تقسیم موفقیت های خود با دیگران
_ توضیح دادن درباره توبیخ ها، در صورت ضرورت به صورتی واضح و با آرامش و دنبال کردن روان آن همراه با پاداش ها
_ استفاده از جرایم مختلف از قبیل بیرون کردن و محروم کردن فرد از امتیازات در صورت لزوم
_ نظارت بر رفتار کودکان بدون ایجاد مزاحمت برای آن ها
_ تشویق کودکان به استفاده از سیستم های خود نظارتی و گزارش دادن درباره خود

منبع : دکترسلام

مرتبط ها

قالب خبری