
چیزی که در موتور سواری باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد استفاده از کلاه ایمنی ( کلاه کاسکت ) است . این به دلیل استقامتی است که در برابر انواع ضربه دارد .
بیایید سری به راهنمایی و رانندگی بزنیم و در کار تولید کنندگان کلاه ایمنی سرکی بکشیم !
بهترین راه برای پیش گیری از وقوع تصادف ، رعایت سرعت مجاز و توجه به علائم ( به طور کل پیروی از قوانین ) می باشد .
ولی اگر شما قوانین را رعایت کنید و عامل دومی باعث وقوع حادثه شود چه ؟
چیزی که بیشترین سفارش در مورد آن شده و پی در پی گوشزد می شود ، استفاده از کلاه ایمنی و کمر بند ایمنی است …
کنجکاویه ما بیشتر در مورد کلاه ایمنی است ، این وسیله ی ایمنی ، پس از ساخت ، چگونه آزمایش شده است که تا این اندازه مورد تایید قرار می گیرد که محافظ جمجمه ی انسان باشد ؟
کلاه ایمنی که با هدف محافظت از اصلی ترین عضو بدن موتور سوار ( جمجمه ) ساخته می شود ؛ در اولین مراحل ساخت خود ، مورد آزمایش قرار می گیرد که بتواند در برابر 50 درجه ی سانتیگراد ( در مدت 6 ساعت ) و بارش باران ( رطوبت ) باز هم به مدت 6 ساعت مقاومت کند .
بعد از پشت سر گذاشتن این مرحله ، برای اطمینان از استقامت لایه ی اولیه ، یک وزنه ی تقریبا نوک تیز ( به وزن سه کیلو ) از فاصله ای بر روی قسمت بالایی کلاه ( که وظیفه ی محافظت از بخش حساس جمجمه را بر عهده دارد ) رها می شود ؛
اگر سطح کلاه کمی خمیده شود اشکالی ندارد مهم این است که کلاه با جمجه ی آزمایشی که درونش قرار گرفته تماس پیدا نکند ؛ ( اگر کلاه با جمجمه ی آزمایشی تماس پیدا کند ، دستگاهی با بوق زدن هشدار می دهد ) .
علاوه بر این لایه هایی به درون کلاه اضافه می شود که مانند کیسه های هوای درون اتومبیل ها نقش گیرنده ی ضربه و کم کردن شتاب ضربه را دارد .
برای آزمایش این مورد نیز کلاه از فاصله ای معین پرتاب می شود ؛ هرچه شتاب این ضربه بیشتر باشد ، قدرت ضربه گیری کلاه بیشتر است .
یک چیز هنوز باقی مانده ! می توانید حدس بزنید چه چیز ؟
شیشه ی جلوی کلاه …
موتور سواری را در نظر بگیرید که در حین حرکت سنگ ریزه به سمت صورتش پرتاب می شود ، متوجه این موضوع هستیم که این سنگ ریزه ها موجب شکستگی شیشه نمی شوند ، اما شفافیت شیشه برای تامین دید موتور سوار را حفظ می کند ؟
برای این منظور سه کیلو شن بر روی بخشی از شیشه ( که جنس شیشه ی جلوی کلاه ایمنی را دارد ) رها می شود ؛ بعد از پایان این آزمایش و پاک کردن شیشه ، باید 75 درصد شفافیت برای شیشه باقی مانده باشد تا بتوان نتیجه گرفت که در برابر ساییدگی مقاوم است .
توجه دارید که ما در این جا اصلا از جنس مواد صحبت نکردیم و توضیحات ذکر شده هم قطعا خلاصه است .
با این حساب به نظر شما آیا تولید این محصول کار آسانی است ؟
هنوز هم با توجه به آگاهی از کارایی آن استفاده از کلاه ایمنی را غیر ضروری می دانید ؟
اشتراک گذاری این مطلب در :