جدیدترین مطالب امروز

چربی خون را به صورت اورژانسی پایین بیاورید

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : پزشک خانواده

چربی خون را به صورت اورژانسی پایین بیاورید

چربی خون از مواردی است که همه ی افراد مخصوصا اشخاص مسن باید به دقت آن را کنترل کنند ، همچنین اگر سابقه ی خانوادگی چربی خون بالا دارید باید مراقب باشید .

قند خون ، چربی خون و… از جمله مواردی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند و آن ها را کنترل کرد در غیر این صورت اگر خطرات آن در سنین پایین خود را نشان ندهد با بالا رفتن سن بیماری های مختلفی به سراغ شخص آمده و حتی او را تهدید به مرگ می کند .

برای کنترل قند و چربی خون باید از مصرف زیاد گوشت قرمز پرهیز کرد و نوشیدنی هایی نظیر نوشابه را به کل از رژیم غذایی حذف نمود ، نقش برنج ، غذا های سرخ کردنی ، فست فود ها و… را در برنامه ی غذایی کم رنگ کرد و مهم تر از همه ورزش را به بخش جدا نشدنی زندگی تبدیل کرد .

اما اگر چربی خون تا حد زیادی بالا رفت و حتی در مرز خطر قرار گرفت چه کار هایی باید انجام داد چربی خون پایین آمده و به حد قابل قبول خود برسد ؟

اقدام اول ورزش کردن است ، نیاز به ورزش های پیچیده هم نیست ، تنها سعی کنید در هر روز مقدار مشخصی پیاده روی انجام دهید ، زمان آن را به صورت صعودی از کم آغاز کرده و به تدریج افزایش دهید ، مثلا در هفته ی اول روزانه 20 دقیقه پیاده روی کنید و در هفته ی دوم مقدار پیاده روی روزانه را به 30 دقیقه افزایش دهید ، در هفته ی سوم 40 دقیقه و نهایتا در 1 ماه مقدار پیاده روی روزانه را به 1 ساعت برسانید .

در مورد رژیم غذایی باید غذا های سرخ کردنی را به کل حذف کنید و تنها از غذا های آبپز خصوصا سبزیجات استفاده کنید ، همچنین تخم مرغ نیز به دلیل دارا بودن کلسترول زیاد از موارد منع می باشد ( در صورت در یافت برنامه ی غذایی از پزشک استفاده ی تخم مرغ مانعی ندارد ) ؛ کره ، خامه ، پوست مرغ و سس مایونز را هم فراموش نکنید . از ماست های پرچرب ( در کل انواع لبنیات پرچرب ) استفاده نکنید ؛ سوسیس و کالباس و امثال آن که نیاز به گفتن ندارند و به خودی خود مشخص از که از مواردی هستند که باید از آن ها دوری کرد ولی به خاطر داشته باشید حتی شیر ساده و کم چرب در صورتی که ماندگاری بالا داشته باشد به دلیل مواد نگهدارنده ای دارد از منابع خطر به شمار می رود .

پس مصرف چه چیز هایی توصیه می شود ؟ !

اگر چربی خون شما بالا است بهتر است با سبزیجات دوست شوید ! در واقع برای پایین آوردن چربی خون که در مرز خود قرار گرفته چاره ی دیگری ندارید از سبزیجات تازه مخصوصا کرفس ، کلم ، کاسنی و لوبیا سبز استفاده کنید و شاهد آن باشید که چربی خون به چه شکل باور نکردنی پایین می آید . اگر ناراحتی دیگری ندارید که از گروه خاصی از مواد غذایی منع شوید و تنها چربی خون است مصرف انواع غذا ها به صورت بخارپز مانعی ندارد در غیر این صورت باید در مصرف مواد نشاسته دار و… مراقب باشید . در افراد با چربی خون بالا ادویه ی زردچوبه منع ندارد ( در حد معقول ) و می توان در طبخ غذا از آن استفاده کرد .

حالا نوبت به رعایت نکاتی است که در حالت عادی نیز باید در نظر گرفته می شده ولی متاسفانه اینگونه نبوده است ، روزانه تا 8 لیوان آب مصرف کنید ، از میان وعده های سالم استفاده کنید و حتی یک عدد سیب با پوست را در برنامه ی غذایی خود بگنجانید ، کدو یا شوید بعلاوه ی ماست می تواند گزینه ی بعدی برای یک میان وعده ی سالم در افراد با چربی خون بالا باشد .

اگر می خواهید از برنج استفاده کنید حتما به صورت کته ( آبکش نشود ) و بدون روغن باشد ، هنگامی که می خواهید دم کنی را بگذارید یک کلم سبز را در قابلمه قرار داده و بگذارید تا دم کشیدن برنج ، با بخار آن مغز پخت شود ، در پایان غذا ، کلم پخته شده را با سرکه سیب یا آبلیمو مصرف کنید ؛ با این روش چربی خون ( همینطور قند و فشار خون ) به سرعت پایین می آید .

در نهایت اگر سن شما بالا رفته رعایت نکات فوق اهمیت بیشتری پیدا می کنند ، در افراد با سابقه ی خانوادگی چربی خون بالا نیز به دلیل اینکه کبد کلسترول تولید می کند پیشگیری و رعایت نکات فوق توصیه می شود .

مرتبط ها

قالب خبری