مواد قندی مناسب ترین گروه خوراکی ها پیش از ورزش

:: نویسنده : بخش گوناگون
:: تاریخ انتشار : نوامبر 1, 2014
مواد قندی مناسب ترین گروه خوراکی ها پیش از ورزش

مواد قندی مناسب تریت تغذیه پیش از ورزش کردن می باشند ، از آن جهت که انرژی مورد نیاز بدن را تامین کرده و بگونه ای است که فرد احساس سنگینی و بی حوصلگی نمی کند .

تغذیه و ورزش کردن نقش اساسی در رشد و نمو مطلوب انسان دارد ، در این خصوص مواد غذایی را در سه گروه تقسیم بندی کرده ایم : مواد غذایی انرژی زا ( قند ها ، چربی ها ، پروتئین ها ) ؛ ویتامین ها و املاح ، آب .

در تقسیم بندی بیان شده ملاحظه کردید که گروه پروتئین ها زیر مجموعه مواد غذایی انرژی زا قرار گرفته اند ، علت این تقسیم بندی مفید بودن پروتئین ها برای بدن می باشد و صرفا تاکید بر مصرف این گروه غذایی در کنار ورزش کردن نیست ، چرا که پروتئین ها معمولا ایجاد یبوست می کنند و همین امر در کنار ورزش کردن می تواند مشکل ساز باشد ؛ بنابراین برای منبع تولید انرژی هنگام ورزش کردن مواد قندی و چربی ها را پیش رو داریم .

گروه دوم ویتامین ها نیز به علت ضرورت بدن آورده شده اند ، بدن خود به خود مقداری ویتامین و املاح را دفع می کند ، این دفع ممکن است با فعالیت های ورزشی به دلیل تعریق و… افزایش پیدا کند ، بنابراین توجه داشته باشید مصرف مواد غذایی دارای ویتامین و املاح متوقف نشود ، اگر تغذیه ای سالم داشته باشید نیازی به مصرف قرص و یا پودر های مکمل نیست .

و اما گروه سوم ، آب ، که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست ، فصول هیچ تاثیری بر اهمیت این مایع حیات بخش ندارند ، حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید ، مصرف نوشیدنی های کم اهمیت مانند چای یا آب میوه را متوقف کرده تا بتوانید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید .

اکنون به برسی تغذیه ی مناسب پیش از ورزش کردن ( عمدتا مواد قندی ) می پردازیم ، گوشت ها و چربی ها تغذیه ی مناسبی برای تامین انرژی لازم پیش از ورزش کردن نمی توانند باشند ، چرا که آنقدر دیر هضم هستند که حتی اگر 4 ساعت پیش از تمرینات مصرف شوند باز هم آثاری از سنگینی در انسان بوجود می آورند .

در بین گروه های موجود برای تغذیه ظاهرا تنها مواد قندی باقی می ماند ! بله درست است ، مصرف مواد قندی در 3 ساعت پیش از فعالیت ورزشی بسیار مناسب است .

مواد قندی انرژی مناسب برای فعالیت های ورزشی را تامین می کنند و همچنین باعث می شوند در طی ورزش دچار افت قند خون نشوید .

برای اشاره به چند نمونه تغذیه مناسب پیش از تمرینات ورزشی توجه شما را به این موارد جلب می کنیم :

سبزیجات پخته شده ، این گروه می تواند شامل مخلوطی از انواع سبزیجات باشد . میوه ها ، مانند سالاد میوه و یا دسر هایی که برای تهیه ی آن ها از میوه در حد فراوان استفاده شده است . ژله و…

تغذیه های نام برده شده را باید به آرامی ( فاصله زمانی بلند ) مصرف کنید و حتما از مصرف آن ها تا ورزش حداقل 3 ساعت زمان بگذرد ، همچنین مصرف نوشیدنی های مملوء از مواد قندی و یا قرص و… به هیچ وجه توصیه نمی شود .

بد ترین تغذیه ای که می تواند پیش از ورزش مورد استفاده قرار بگیرد موادی هستند که دارای الکل می باشند ، بسیار دیده و یا شنیده شده است که افراد پیش از آغاز یک فعالیت سنگین ورزشی از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند و سعی در بالا بردن قدرت جسمانی و تمرکز خود دارند ، جالب است بدانید طبق تحقیقات بدست آمده در آزمایشگاه های آمریکا که خود بالاترین میزان مصرف الکل را دارند ، الکل باعث ایجاد اختلال در عملکرد فرد شده و قدرت هماهنگ کردن اندام را کاهش می دهد و این امر به دلیل تاثیر منفی این ماده بر عملکرد مغز است .

اشتراک گذاری این مطلب در :

..:: کلید واژه ها ::.. , , ,