فناوری تشخیص چهره دستخوش سیاست های تبعیض نژادی ؟
فناوری تشخیص چهره نیز دستخوش سیاست های تبعیض نژادی شده است، سیاست هایی که اگر در حوزه هوش مصنوعی جاخوش کنند، آینده خوبی برای این حوزه رقم نخواهند زد !
در سال ۲۰۱۵ روشن شد که جستجوگر استخدام آمازون، که مجهز به هوش مصنوعی بود، رزومههایی که کلمهٔ «زنان» در آنها وجود داشت را کمتر میپسندید.
مطالعهٔ سال ۲۰۱۸ دانشگاه امآیتی نیز نشان داد که الگوریتم خودکار فناوری تشخیص چهره ، بیشتر در مورد سیاهپوستان خطا میکند تا سفیدپوستان.
سرانجام اعتراضهای سال ۲۰۲۰ در این زمینه سبب شد شرکتهایی نظیر ایبیام و آمازون، به سبب ترس از نظارت سراسری و تقویت تبعیض نژادی، نرمافزار مربوط به فناوری تشخیص چهره خود را در اختیار پلیس آمریکا نگذارند.
با این همه، طبق اعلام پژوهشگاه پرایس واترهاوس کوپرز، تنها ۲۵ درصد از شرکتها، پیش از بهکارگیری هوش مصنوعی، الزامات اخلاقی را در نظر میگیرند. این شرکت برآورد میکند که هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۱۳ تریلیون یورو به توان اقتصادی جهان خواهد افزود.
استارتآپ داتومکان، هوش مصنوعی را برای کارهایی نظیر حفاری ایمن در صنعت نفت، رعایت فاصلهٔ اجتماعی و زدن ماسک و همچنین تحلیل احساس و فناوری تشخیص چهره بهکار میگیرد.
مدیر این شرکت میگوید هوش مصنوعی در انجام برخی وظایف خاص بهتر از انسان عمل میکند اما برای وظایف پیچیدهتری نظیر تشخیص احساس هنوز نیازمند راهنمایی انسانی است، که اگر درست انجام نشود تشخیص ماشین دچار جهتگیری میشود.
شرکت داتومکان برای تقویت فناوری تشخیص چهره و همچنین برای آنکه تشخیص احساسات اصلی را به نرمافزار بیاموزد، ۳۰ هزار چهرهٔ مختلف را، تحت نظر یک روانشناس، بهکار گرفته است.
منبع : یورونیوز