جدیدترین مطالب امروز

فعالیت های ورزشی درمانگری برای درد مفاصل ؟

تهیه کننده : بخش گوناگون

تهیه شده برای بخش : پزشک خانواده

فعالیت های ورزشی درمانگری برای درد مفاصل ؟

اینکه ورزش و فعالیت های ورزشی می تواند هم در پیشگیری به بیماری و هم در درمان بیماری ها کمک شایانی کند بر کسی پوشیده نیست ولی به شرط اینکه اصولی انجام گیرد .

امروز می خواهیم در این مطلب پزشک خانواده ، توصیه هایی برای انجام فعالیت های ورزشی صحیح و اصولی بازگو کنیم ، البته این توصیه ها به طور اختصاصی برای درمان درد مفاصل می باشد ، ولی در حالت عادی و عمومی هم قابل اجرا و انجام است .

فعالیت های ورزشی یکی از روشهای 100% قطعی برای درمان دردهای مفاصلی می باشد که در رأس آن التهاب مفصلی یا آرتریت است .

شما با انجام فعالیت های ورزشی می توانید قدرت عضلانی خود را افزایش دهید و انعطاف پذیری مفاصل را بهبود بخشید و مانع از سفتی و خشکی آنها شوید .

در ادامه ما را همراهی کنید که نکات ، روش ها و فعالیت های ورزشی مناسب برای درمان بیماری های مربوط به مفاصل را بیشتر بدانید .

مهمترین نکته ای که باید برای انجام فعالیت های ورزشی در نظر داشته باشید این است که سعی کنید قبل از شروع حرکات ورزشی حتما بدن خود را گرم کنید . این مورد به طور عمومی بایستی رعایت شود و هیچ تفاوتی نمی کند که شما دچار بیماری های درد مفصلی باشید و یا اینکه نباشید ، زیرا بدون گرم کردن مطمئنا دچار آسیب و درد خواهید شد . بهترین روش گرم کردن برای شروع فعالیت های ورزشی ، حرکات کششی سبک قبل از انجام ورزش است ، ضمنا برخی بر این باورند که گرفتن دوش آب گرم نیز می تواند در این امر کمک کند .

حال به برخی از فعالیت های ورزشی برای آرتریت ( التهاب مفصلی ) اشاراتی می کنیم .

1- به پهلوها خم شوید : به اینصورت که ابتدا دست ها را بر روی کمر بگذارید ، سپس از کمر در هر کدام از طرفین خم شوید و در نهایت به بالا برگردید. این عمل را در طرف مقابل هم تکرار کنید.
2- شانه را بالا بیندازید : اینگونه که هر دو شانه یا یکی از آنها را به سمت گوش هایتان بالا و پایین بیاورید و تکرار کنید .
3- حرکات دورانی در بازوهایتان انجام دهید : با این شیوه که دست هایتان را به طرفین باز کنید ، سپس بازوهایتان را به سمت جلو بیاورید و بعد به سمت عقب ببرید.
4- با کمرتان نیز بازی کنید : به این شکل که ابتدا پاهایتان را به اندازه ی عرض شانه ها بازکنید و انگشتان پاها را تا حدودی به بیرون متمایل کنید و در ادامه ، نخست به سمت چپ بدنتان بچرخید و سپس به سمت راست متمایل شوید.

در این بین برخی از فعالیت های ورزشی ، نقش تقویت کنندگی را برای مبتلایان به آرتریت ایفا می کنند که در ادامه به بررسی این موارد نیز خواهیم پرداخت .

1- جا به جایی وزنه های کوچک ، استفاده از میله های فنری و حتی ظروف یک لیتری آب
2- انجام حرکات چرخشی در عضلات تاکننده مثل بازوها و آرنج ها
3- انجام حرکات ایروبیک و ورزش های چون پیاده روی ، دوچرخه سواری ، شنا ، یوگا و …
4- شرکت در برخی فعالیت های روزمره نظیر : شستن ماشین ، چمن زنی ، کشیدن جاروبرقی ، بازار گردی و … که می تواند برای تقویت عضلات و کاهش درد ناشی از آرتریت نیز مؤثر باشد .

فقط یک نکته ی ضروری را هم به عنوان آخرین توصیه در نظر داشته باشید که اگر به هر دلیلی ، هر کدام از این فعالیت ها ، منجر به درد شد ، برای کاستن درد بر روی مفاصل یخ بگذارید یا اینکه یک کیسه از سبزیجات یخ زده را بر روی حوله تمیز بگذارید و در محل مفاصل قرار دهید که می تواند مؤثر واقع شود ، ولی اگر هیچ یک از راه حل ها پاسخ نداد و درد بیش از یک ساعت به طول انجامید ، حتما فعالیت های ورزشی خود را قطع و به پزشکتان مراجعه و با او مشورت کنید .

مرتبط ها

قالب خبری