عوامل شکست یک کسب و کار کارآفرینانه در دوازده مورد !

:: نویسنده : بخش آموزش
:: تاریخ انتشار : ژانویه 19, 2016
عوامل شکست یک کسب و کار کارآفرینانه در دوازده مورد !

هر کاری عواملی دارد که بیشترین علت شکست و ناکامی را به خود اختصاص می دهد ، در این جا عوامل شکست یک کسب و کار کارآفرینانه که در دوازده گروه جای داده می شود را بررسی خواهیم کرد .

هر فعالیتی با توجه به مسیری که در پیش دارد یکسری موانع مشابه پیش روخواهد داشت ، کسب و کارهایی که بر پایه ی کارآفرینی هستند نیز شامل یکسری عوامل شکست مشابه هستند که اگر به آن ها توجه نکنید شما نیز آن ها را تجربه خواهید کرد . اولین مورد از عوامل شکست یک کسب و کار کارآفرینانه بی برنامگی است ؛ شما باید برای تمام خرج های خود برنامه داشته باشید ، از قرض کردن برای تامین مخارج اولیه گرفته تا اجازه یک مکان ، هزینه جهت نصب دکور و… ؛ اگر مسیر مشخصی برای حرکت و خرج کردن نداشته باشید نه تنها احتمال شکست شما وجود دارد بلکه پیروزی شما یک معجزه است .

دو عامل دیگر از عوامل شکست یک کسب و کار کارآفرینانه که زیرمجموعه بی برنامگی محسوب می شوند ؛ فقدان سرمایه و پیش بینی ناقص بودجه می باشد . فقدان سرمایه به مخارج غیرضروری اشاره می کند و از یک کارآفرین درخواست می کند بودجه خود را صرف تجملات و ظاهرسازی های اداری نکند ، همچنین خریداری ابزار تخصصی مرتبط با کار ه نحوی که شخص به تجربه کافی برای استفاده از آن ها دست نیافته است خرج اضافی به شمار می رود . در پیش بینی ناقص بودجه که یکی از دوازده مورد از عوامل شکست یک کسب و کار کارآفرینانه است ، فرد بودجه ی تخمین زده شده را حساب کرده و تامین می کند ؛ با توجه به نظریات مشاوران مدیریت ، بهتر است فرد مبلغی را به عنوان حاشیه امن به بودجه بیافزاید چرا که در کسب و کار و بازار کار ، بازگشت بودجه دیر تر از حد پیش بینی شده خواهد بود ، از جمله ی آن می توان به خرید اقساطی مشتریان اشاره کرد .

قیمت گذاری غلط و غفلت از بازاریابی دو عامل از عوامل شکست یک کسب و کار کارآفرینانه :

به سوال های زیر صادقانه پاسخ دهید تا در قیمت گذاری و هزینه جهت تبلیغات به باور درستی دستیابید .

1 . هزینه ثات من در تهیه محصول چقدر است ؟

2. هزینه متغیر تولید محصول چقدر خواهد بود ؟

3. هزینه های ثابت و متغیر به چه عواملی بستگی دارد ؟ وضعیت رشد نرخی این محصولات در بازار به چه شکل است ؟

4. به مرغوبیت کالای تولیدی خود از 1 تا 10 امتیاز دهید ( برای این منظور از نظرسنجی افراد مختلف می توانید کمک بگیرید ).

5. قیمت محصول تمام شده مشابه کالای شما در بازار ( رقبا ) چقدر است ؟

6. به طور معقول کالای شما باید با چه مبلغی به فروش برسد که مشتریان بابت آن هزینه کرده ( با توجه به کیفیت محصول و نمونه های مشابه موجود در بازار ) و شما که صاحب کسب و کار هستید متحمل ضرر نشوید ؟

7. مشتریان چگونه با محصولات من آشنا می شوند ؟

8. بودجه ی مورد نظر برای تبلیغات در هر ماه چه میزان خواهد بود ؟

9. هر دور تبلیغات چند مشتری ثابت یا متغیر برای من فراهم می کند ؟

10. از دور اول تبلیغات تا دور دوم ، درآمد و هزینه تبلیغات را باهم مقایسه کنید ؟

قیمت گذاری شما باید به گونه ای باشد که در مدت زمانی نه چندان طولانی ( نسبت به نوع کسب و کار راه اندازی شده ) سرمایه اولیه بازگشته و به سوددهی برسید .

بسیار خب مورد ششم و هفتم در عوامل شکست یک کسب و کار کارآفرینانه در نظر نگرفتن رقابت و عدم انعطاف پذیری است . همانطور که در نشست های قبلی آموزش دادیم ، کسب و کار شما باید بخشی منحصر به فرد نسبت به مشاغل مشابه خود داشته باشد ؛ اگر پیش از این به فکر این موضوع نبودید ، اکنون وقت اشکالزدایی رسیده و برای رقابتی سالم لازم است ویژگی منحصربفردی را برای کسب و کار خود در نظر بگیرید و این در نظر گرفتن رقابت است که عدم آن موجب شکست خواهد شد ؛ انعطاف پذیری به معنای نو کردن روش های خاص و منحصر به فرد شغل با توجه به بازار کسب و کار است ، به گونه ای که شما حرفی نو برای گفتن داشته باشید و بتوانید با رقبای قدرتمندی که دارای حرف هستند رقابت کرده و حرفی برای گفتن داشته باشید .

کارآفرینانی که در کسب و کار خود اسیر می شوند ، عوامل شکست یک کسب و کار کارآفرینانه را در خود پرورش می دهند ؛ بر شغل خود ریاست کنید ؛ شما باید اصول کسب و کار را بیاموزید ، در ابتدا که شغلی نوپا دارید احتمالا بتوانید مشکلات خود را با آزمون و خطا حل کنید ، دوراهی هایی نظیر شرایط استخدام ، ترفیع ، اخراج ، نحوه تعطیلی دادن و… اما با رشد حرفه ، آزمون و خطا پاسخگو نیست و یک اشتباه می تواند موقعیت شغلی شما را به خطر بیاندازد . زیر مجموعه ی این مورد از عوامل شکست یک کسب و کار کارآفرینانه ، نزدیک به هم بودن سطح کارمند و رئیس است که مورد نهم از مجموعه شکست ها محسوب می شود . اگر کارکنانی کم تجربه را دور خود جمع کنید تجربه شما هم کافی نیست و دیریا زود ربه ای جبران ناپذیر خواهید خورد . این معنای عدم پذیرش افراد بدون سابقه کار نیست ، بلکه می توان دوره ای را جهت کارآموزی در نظر گرفت یا سیاست های دیگری را پیاده کرد .

سه عامل شکست یک کسب و کار کار آفرینانه چیست ؟

عوامل باقیمانده شامل : تقسیم کار ، رشد ناگهانی و هیجانزدگی هستند . نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسید ؛ پرسش ها و تست های آورده شده در بخش های پیشین پیرامون خودشناسی به همین جهت بوده است ، تقسیم کار کرده و نیروهای کارآمدی را دور خود جمع آوری کنید . در خصوص رشد ناگهانی مقصود تقاضای بالا در بازار و تولید کم کارخانه یا… است که موجب ورشکستگی ، نارضایتی و یا برد رقبایی خواهد شد که با برنامه ریزی و سنجش جزئیات و حواشی وارد آن حرفه می شوند .

و اما مورد آخر یعنی هیجان زدگی :

در این بخش لازم است به خواسته ی خود دقیقا آگاه باشید ؛ گفتیم که برای موفقیت در شغل نباید پول را هدف گرفت و از طرفی نباید با ضرر های مکرر کار را یک تفریح یا گذران پنداشت . افرادی که کار را برای ارضای روحیات هیجان طلب خود انتخاب می کنند ؛ با روبرو شدن با بحران ها مانند مرحله ای از یک بازی رفتار می کنند و صرفا بدون کسب تجربه و برای انجام یک فعالیت هیجانی وارد میدان می شوند . عاقلانه حرکت کنید ، یک کسب و کار کارآفرینانه مملو از فراز و نشیب هایی است که لازم است با آگاهی و قدرت تصمیم گیری درست با آن ها روبرو شوید .

اشتراک گذاری این مطلب در :