سبد بازی کودک خود را با چه اسباب بازی هایی پر کنیم ؟
بازی امری غریزی است که نیازی به محرک های محیطی نداشته و هر کودک سالمی ( از نظر روحی و جسمی ) به آن روی می آورد ، تربیت کودکان نیز براساس بازی شکل می گیرد .
ما کودکانی را که میل به بازی کردن دارند سالم می دانیم ، اما اگر کودکی در شرایط روحی و جسمی مساعدی نباشد ( سرماخوردگی داشته باشد یا از سمت فردی مورد تهدید قرار بگیرد و… ) از بازی کردن دوری می کند ( فردی یا جمعی ) . نه تنها کودکان بلکه بزرگسالانی را که علاقه به بازی با کودکان دارند را فردی سالم دانسته و اصطلاحا می گوییم کودک درونشان زنده است .
بازی کردن نقش بسیار مهمی در رشد و تربیت فرزندان دارد و کودک از همان بدو تولد بازی کرده تا به کهنسالی می رسد تنها شکل آن با هم متفاوت است . بنابراین برای نوزاد و کودکی که تعامل او با دنیا از طریق بازی شکل می گیرد ، والدین به خصوص مادران باید قوائد بازی را بدانند تا فرزندانی سالم ، شاداب و با اعتمادبه نفس داشته باشند . فکر نکنید با این کار شما به فرزندانتان لطف کرده اید بلکه این آنها هستند کهبه شما لطف می کنند تا تنش های روانی را که در طول روز تحمل کرده اید با بازی کردن با آن ها تخلیه کنید .
دوران نوزادی تا نوپایی و نونهالی بسیار سریع طی می شود و سرعت رشد در حداکثر خود قرار دارد و حواس ( مخصوصا بویایی ) بیشتر نقش را در ارتباط فرد با محیط ایفا می کند . اسباب بازی هایی که شاید در حال حاضر کمتر برای فرزندان در این سنین خریداری می شوند مانند عروسک های بوقی ، جغجغه و… هوش کودک را پربار کرده و ذهن کودک را منظم می کند . در دوران جنینی و در سال های اولیه ی زندگی ، با آواز خواندن و شعر خواندن برای کودک می توانید حس زیباشناسی او را تقویت کنید .
سرگرمی کودکان در دودسته ی بازی ( بدون نیاز به وسیله ای خاص مانند گرگم به هوا ) و اسباب بازی ( وسایل بازی جمعی یا تکی مانند توپ ، منچ و… ) تقسیم بندی می شوند .
اسباب بازی سازان با توجه به سن ، محیط و شناخت کودکان ، اسباب بازی ها را در پنج گروه جای می دهند :
1 . اسباب بازی های حرکتی-مهارتی مانند توپ ، دوچرخه و اسباب بازی هایی از این قبیل که فرد را به تحرک وا می دارد ( این دسته از اسباب بازی ها از نظر تولید در رده ی بالایی قرار دارند ) .
2 . فکری ، مانند شطرنج و پازل ( کودکان از دوسال و نیمگی توانایی فراگیری شطرنج را دارند و تا پنج سال می توانند مهارت چشم گیری در این زمینه کسب کنند ) .
3 . فرهنگی-هنری ، این گروه اسباب بازی هایی مانند عروسک ها هستند که با نوع پوشش خود می توانند فرهنگ یک جامعه را در زمینه های موسیقی ، تمدن و… گسترش دهند ( ابزار نقاشی نیز در این گروه قرار دارد و یک کودک از زمانی که قلم به دست می گیرد آماده ی فراگیری نقاشی است چرا که ذهن و دست و قوه ی تخیل او با هم همکاری می کنند ) .
4 . آموزشی و کمک آموزشی ، این دسته از اسباب بازی ها مناسب گروه سنی نوجوان بوده و با روش های علمی-عملی فرد را در فراگیری مفاهیمی مانند هندسه ، مغناطیس و… یاری می کند .
5 . اسباب بازی های تخصصی . کودکان نابینا ، کم شنوا یا ناشنوا و آن دسته از کودکان عزیزی که توانایی برقراری ارتباط با اسباب بازی های رایج را ندارند نیز به بازی کردن احتیاج دارند و این گروه مناسب شرایط جسمانی و روحی آنها است .
اگر اسباب بازی هایی را برای فرزند خود خریداری کنید که از سن او بیشتر است ، اعتماد به نفس کودک در هربار شکست در بازی کاهش می یابد و اگر معمایی سهل تر از سن او را در اختیارش بگذارید دچار اعتماد به نفس کاذب خواهد شد و این مانع پرورش صحیح توانایی های وی است .