تبلیغات ابزاری کارآمد و مؤثر برای بهتر دیده شدن !
در دنیای امروز تبلیغات ، بسیار بیشتر از تصور برخی افراد که تجربه ی چندانی در این زمینه ندارند ، می تواند راهگشا باشد و برای بهتر دیده شدن مؤثر است . اعتقادی به تبلیغات دارید ؟
مقاله ی امروز یک جم را به تبلیغات اختصاص دادیم ، حربه ای که امروزه یک ابزار بی چون و چرای بهتر دیده شدن است !
شما اگر صاحب برند ، شرکت و یا محصولی هستید ، یا چنانچه دارای فعالیت هنری نظیر خوانندگی ، عکاسی ، نقاشی ، خطاطی و … باشید و بخواهید ارتباط بیشتری با طرفدارانتان برقرار کنید ، و به طور کلی نیازمند به دیده شدن می باشید و موفقیت بیشترتان در گرو بیشتر دیده شدن شماست ، پس بدون شک به تبلیغات نیاز خواهید داشت .
همانطور که می دانید تبلیغات و روش های آن نسبت به گذشته ، بسیار متنوع تر شده است و روز به روز هم بر این تنوع افزوده می شود . از نیازمندی های موجود در روزنامه ها گرفته تا بروشور ، تراکت ، بیلبوردهای شهری ، تبلیغات اینترنتی ، تبلیغات رادیویی و تلویزیونی و حتی پنل های پیامکی و این اواخر هم تبلیغات به سبک شبکه های اجتماعی مختلف و نوظهورتر نظیر وایبر و واتس آپ و … ، همگی شیوه های مختلف تبلیغاتی هستند .
اگر بخواهیم از ترتیب تبلیغات از گذشته تا به امروز صحبت کنیم ، می توان گفت که تقریبا رادیو و تلویزیون یکی از قدیمی ترین و پیشکسوت ترین های این عرصه اند و در این میان و با گذشت چندین سال ، هنوز هم توانسته اند نخستین جایگاه تبلیغاتی و البته گرانترین روش تبلیغات را در انحصار خود داشته باشند ، زیرا روز به روز ورود رادیو و مخصوصا تلویزیون بیشتر و بیشتر شد و تقریبا در حال حاضر بیش از 90% منازل دارای یکی از این دو ابزار مهم تبلیغاتی هستند .
با گذشت زمان ، روش های دیگر تبلیغاتی نظیر : نیازمندی های روزنامه ها که بسته به سیاست های روزنامه ها قابل تعریف است و یا بروشور ، تراکت ، بیلبوردهای شهری و … هم ظهور پیدا کردند که برای هر یک از اینها نیز تعاریف مخصوصی به وجود آمد و افراد بسته به حرفه و نیاز خود می توانستند از این ابزارها هم بهره ببرند .
علاوه بر موارد بالا ، روش دیگری که اتفاقا چند سالی هست که خیلی طرفدار پیدا کرده و آمار این طرفداران نیز روز به روز در حال افزایش است و تقریبا بعد از تلویزیون و رادیو می توان رتبه ی سوم را از نظر جایگاه تبلیغاتی به آن اختصاص داد ، تبلیغات اینترنتی می باشد ، البته ناگفته نماند که در آینده ای نه چندان دور ، هیچ بعید نیست که تبلیغات اینترنتی ، حتی بتواند جای تبلیغات تلویزیون و رادیو را نیز بگیرد ، زیرا به سرعت در حال شناخته شدن و پیشروی است .
تبلیغات اینترنتی از جهاتی یکی از باصرفه ترین حربه های تبلیغاتی نیز به شمار می رود آنهم به چند دلیل : 1- اینکه تبلیغات اینترنتی بسیار کم هزینه تر از تبلیغات رادیویی و تلویزیونی می باشد و دایره ی وسیع تری از تبلیغ دهندگان را می تواند پوشش دهد 2- دارای قوانین خیلی سفت و سخت مثل رادیو و تلویزیون نیست و در یک چهارچوب کلی و سهل تر ، نسبت به رادیو و تلویزیون حرکت می کند 3- با گسترش روزافزون استفاده از اینترنت در ایران و روند رو به رشد این آمار ، می تواند یک جایگاه مهم تبلیغاتی به شمار رود ، طوریکه حضور برندها و شرکت های برتر و بسیار بزرگ موجود در دنیا در تبلیغات اینترنتی ، خود گواه این موضوع و اهمیت آن می باشد .
طی چند سال گذشته نیز پنل های پیامکی و همین اواخر هم تبلیغات به سبک شبکه های اجتماعی مختلف نظیر وایبر ، واتس اپ و … هم برای برخی از افراد ، بسته به نوع فعالیتشان ( البته در کنار دیگر روش های تبلیغاتی ) می تواند کمک قابل توجهی باشد .
چیزی که در این بین مسلم است ، نقش تبلیغات با هر روش و ابزاری است که می تواند خیلی تأثیر گذار باشد و بدون شک نباید تأثیر آن را در بهتر دیده شدن ، اندک فرض کرد .
از طرفی این عقیده هم قابل احترام است که برخی ، به طور ریشه ای با تبلیغات مخالفند ، نه با نفس تبلیغات ، بلکه با مزاحمت های تبلیغاتی !
به عنوان مثال : زمان های طولانی تبلیغات در رسانه ، به ویژه تلویزیون که باعث ناراحتی خیلی از افراد می شود و یا تبلیغات پیامکی و وایبری و … که اینباکس های گوشی ها را بیش از اندازه پر می کند و بعضا زجرآور است و یا همین تبلیغات اینترنتی برخی از سایتها که از بالا تا پایین صفحه پر شده از بنرهای بعضا نامنظم و شلوغی که حتی مانع از دیدن مطالب سایت می شود و یا تبلیغات پاپ آپ که اخیرا در تبلیغات اینترنتی بیشتر به چشم می خورد و تعرفه های بعضا گرانتری را نیز داراست ، ولی به هر حال با تمام فراز و نشیب ها ، مشکلات ، ایجاد مزاحمت ها و … نمی شود از امر تبلیغات در پیشرفت بیشتر غافل شد .
به قول تاجری موفق که در پرسش و پاسخی اینگونه بیان کرد : ” فرد سئوال کننده : اگر همین الان تمام سرمایه ات را از تو بگیرند و فقط 10 دلار به تو بدهند ، با آن 10 دلار چه خواهی کرد ؟ پاسخ تاجر : 1 دلار را به کار می بندم و 9 دلار دیگر را در تبلیغات ، برای کار 1دلاری ام خرج خواهم کرد “