امگا3 و توصیه هایی جدی برای مصرف این ماده !

:: نویسنده : بخش گوناگون
:: تاریخ انتشار : آگوست 25, 2018
امگا3 و توصیه هایی جدی برای مصرف این ماده !

امگا3 یکی از مواد ضروری و مهم برای بدن است که توصیه هایی جدی به مصرف آن می شود و به همین دلیل ، در این مقاله قصد داریم به اهمیت مصرف امگا3 اشاره کنیم .

امگا3 یکی از موادی می باشد که وجود آن در بدن ضروری است. این ماده در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد ، ماهی یکی از منابع غنی از امگا3 است. امروزه در رسانه ها و همچنین مجلات در رابطه با این ماده غذایی صحبت های زیادی می شود.

چند سالی است که در مورد امگا3 و خواص آن، زیاد می شنویم و هر روز مطالب تازه تری در مورد تاثیرش بر خلق و خو و زیبایی می خوانیم…

ما نیز طبق تقاضای خوانندگان در گفت وگو با دکتر سیدعلی کشاورز، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مورد این اسیدچرب و فوایدش پرسیده ایم.

برایمان بگویید که امگا3 دقیقا چیست ؟
امگا3 یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان برخی چربی ها وجود دارد و ویژگی های خاصی دارد.

این اسیدچرب در چه زمانی شناسایی شد ؟
اولین تحقیق به سال ۱۹۵۰ و بررسی ای که روی اسکیموها انجام شد، برمی گردد. در آن سال ها امگا3 را مترادف با روغن ماهی می دانستند اما اسیدهای چرب امگا3 طی ۴۰ ۳۰ سال اخیر به خوبی شناخته شده اند و در ۲ دهه اخیر در مورد نقش آنها در سلامت مطالعه های بیشتری انجام شده است.

می گویند امگا3 خواص بیشماری دارد. این خواص چیستند ؟
چربی ها در ساختما ن سلولی بدن و به خصوص سلول های مغزی شرکت دارند. اسیدهای چرب امگا3 از این نظر نقش های بخصوصی را ایفا می کنند؛ تحقیقات نشان داده اند امگا3 تاثیر مثبتی در روند درمان میگرن، استرس، تنش های عصبی و افسردگی دارد. به طوری که اگر روزانه ۲ گرم امگا3 خالص به بیماران مبتلا به میگرن داده شود، در برخی موارد میگرن شان کنترل میشود.

در سایر بیماری ها چطور ؟
مطالعه های اخیر نشان داده اند، امگا3 نه تنها در پیشگیری از برخی سرطان ها و بیماری های قلبی بلکه در کاهش عوارض شیمی درمانی نیز موثر است. مصرف امگا3 در بیماران مبتلا به سرطان پستان به خصوص بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند و دچار اختلال های عصبی هستند و اعصاب دست و پای آنها دچار گزگز و درد شدید می شود، مفید است. در این بیماران مصرف این اسیدچرب تحمل شیمی درمانی را بالا می برد. همچنین امگا3 می تواند عوارض عصبی ناشی از دیابت را کاهش دهد. تحقیقات در زمینه تاثیر امگا3 بر ام اس نیز در دست انجام است و نتایج موثری نیز به دست آمده. طبق بررسی ها، مکمل این اسیدچرب، پیشرفت ام اس را کند می کند.

کدام موادغذایی امگا3 دارند ؟
بهترین منابع اسیدچرب امگا3 انواع ماهی ها و بعد در میان گیاهان روغن دانه کتان است که البته چون گران قیمت و کم است، به شکل کپسول عرضه می شود. البته گردو هم دارای امگا3 فراوانی است.

زیتون چطور ؟
زیتون و روغن آن برخلاف باور عموم امگا3 قابل ملاحظه ای ندارد.

در چه شرایطی لازم است افراد از مکمل امگا3 استفاده کنند ؟
اگر فردی در هفته ۳ تا ۴ وعده ماهی مصرف نکند، از یک سالگی به بعد برای کمک به رشد مغزی و پیشگیری از بسیاری بیماری ها مصرف مکمل امگا3 یا شربت روغن ماهی برایش لازم است. همانطور که می دانید، اسیدچرب امگا۶ در تمام روغن های مایع یافت می شود بنابراین اگر در هفته ۳ تا ۴ بار ماهی نخوریم، تعادل امگا3 و امگا۶ به هم می ریزد.

دوز مکمل چقدر باید باشد ؟
دوز مکمل های امگا3 متفاوت و از ۱۰۰ میلی گرم تا ۹۰۰ میلی گرم متغیر است. شرکت های تجاری معمولا مقادیر امگا3 را روی بسته بندی می نویسند ولی گاهی پزشک از محتوا و دوز باخبر نیست.

مصرف این مکمل، منع غذایی هم دارد ؟
نه. حتی می توان هم ماهی و هم امگا3 مصرف کرد.

هنگام مصرف مکمل امگا3 باید نکته ای را رعایت کرد تا جذب آن افزایش پیدا کند ؟
بهتر است امگا3 را همراه با وعده غذای اصلی مصرف کرد زیرا مکمل آن نوعی روغن است و همراه غذا بهتر جذب می شود. البته افرادی که بعد از مصرف آن دچار ضعف در پا می شوند، می توانند مکمل را قبل از خواب مصرف کنند.

منبع : دکترسلام

اشتراک گذاری این مطلب در :