التهاب پانکراس و مقابله با آن به کمک علم تغذیه !

:: نویسنده : بخش گوناگون
:: تاریخ انتشار : آگوست 26, 2020
التهاب پانکراس و مقابله با آن به کمک علم تغذیه !

التهاب پانکراس یا همان لوزالمعده یکی از عارضه های مربوط به قسمت فوقانی شکم است که در این مقاله قصد داریم از روش های مقابله با آن به کمک تغذیه بگوییم .

مشکلات مربوط به پانکراس چگونه پدید می آیند ؟
این عضو از بدن با چه عواملی دچار مشکل خواهد شد ؟
چه روش های درمانی به ما در برطرف کردن التهاب پانکراس کمک می کنند ؟
تغذیه تا چه حد بر سلامت پانکراس تاثیرگذار خواهد بود ؟

به عقیده پزشکان رژیم غذایی کم چرب در پیشگری از التهاب پانکراس تاثیر زیادی خواهد گذاشت !

یکی از نکات مهمی که باید جدی بگیرید، رعایت رژیم غذایی کم‌چرب است، چون خوردن چربی کم می‌تواند کمک کند تا وضعیت دفع عادی و بهتری داشته باشید. در نارسایی غدد برون‌ریز پانکراس، چربی به‌صورت هضم‌نشده وارد مدفوع می‌شود و در نتیجه، مدفوع فرد را شل، بدبو و چرب می‌کند.

محققان در یک مطالعه ژاپنی که در مجله Digestion منتشر شده است، متوجه شدند که رژیم غذایی کم‌چرب، دفعات تحرکات روده را در بین افرادی که التهاب پانکراس دارند، کاهش می‌دهد. ضمن این‌که کمتر کردن چربی در رژیم غذایی، به جلوگیری از دردهای شکمی ناشی از التهاب پانکراس کمک می‌کند.

به نظر متخصصان، چربی در رژیم غذایی به‌عنوان محرک مهمی عمل می‌کند که پانکراس را به حالت فعال درمی‌آورد و این وضعیت باعث تولید آنزیم‌ها برای کمک به هضم می‌شود. این روند فعال شدن پانکراس اغلب باعث می‌شود که دردهای ناشی از التهاب پانکراس ، شدت بیشتری پیدا کنند.

با این‌حال، افراد که دچار نارسایی غدد برون‌ریز پانکراس هستند، هنوز هم به مقداری چربی در رژیم غذایی‌شان نیاز دارند. در واقع، کمی چربی به بدن کمک می‌کند تا ویتامین‌های A، D، E و K بهتر جذب شوند. به همین دلیل بهتر است به پزشک معالج یا متخصص تغذیه مراجعه کنید تا شما را در مصرف میزان چربی‌ها راهنمایی کند.

یک استثناء مهم نیز وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم. در آن نوع نارسایی غدد برون‌ریز پانکراس که مربوط به فیبروز کیستیک می‌شود، اغلب توصیه می‌شود که فرد از رژیم غذایی پُر کالری و پُر چربی استفاده کند، اما چرا ؟

در واقع، این رژیم غذایی در این موردهای خاص، از اختلال در رشد و کاهش وزن در بین کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک جلوگیری می‌کند و باعث حفظ سلامت عمومی در بین بزرگسالان می‌شود.

علاوه بر غذاهایی که می‌خورید، داشتن وعده‌های غذایی کم‌حجم و اضافه کردن وعده‌های کوچک و بیشتر در طول روز به رژیم غذایی این افراد می‌تواند به گوارش بهتر کمک کند و دردهای ناشی از هضم غذاها را بهبود بخشد.

منبع : everydayhealth

اشتراک گذاری این مطلب در :