آنتوسیانین و خواص خوراکی هایی که این ماده را دارند ؟

:: نویسنده : بخش گوناگون
:: تاریخ انتشار : دسامبر 29, 2017
آنتوسیانین و خواص خوراکی هایی که این ماده را دارند ؟

آنتوسیانین در چه مواد غذایی یافت میشود ؟ وجود این ماده مغذی چه تأثیراتی در سلامتی افراد دارد ؟ سئوالاتی که در ادامه این مقاله به آنها پاسخ خواهیم داد .

در میوه ها و سبزیجات، رنگ بنفش معمولا نشانه ای از مواد مغذی به نام آنتوسیانین ها است. مانند سایر مواد مغذی، بدن شما برای کار کردن به آنها نیازی ندارد ؛ اما آنها به محافظت از سلول های شما کمک می کنند تا از آسیب هایی که می توانند به بیماری منجر شوند ، جلوگیری شود. این ویژگی در راس فوایدی است که از خوردن این نوع غذاها دریافت می کنید.

آلو

آلوها یکی از اولین مواد غذایی بنفش هستند که مردم به آن ها فکر می کنند. رنگ بیشتر در میوه به معنی وجود آنتوسیانین بیشتر می باشد . میوه های رسیده نیز مواد مغذی قابل استفاده تری دارند . جالب است بدانید پوست آلو تا ۲۰ برابر بیشتر از خود میوه ، آنتی اکسیدان دارد.

توت

اگرچه آنتوسیانین ها با رنگ بنفش مرتبط هستند، اما رنگدانه ها می توانند در محدوده رنگ های قرمز تا آبی باشند. بلوبری ، تمشک ، توت فرنگی ، بیل بری ، انگور فرنگی سیاه و توت همگی خواص مشابهی دارند. با توجه به مطالعات انجام شده ، کودکان و بزرگسالانی که از بلوبری استفاده می کنند، قدرت مغز و خلق و خوی آنها افزایش پیدا می کند. دانشمندان فکر می کنند آنتوسیانین ها به سلول های مغز کمک می کنند تا با یکدیگر صحبت کنند.

سیب زمینی

آنهایی را امتحان کنید که پوست و گوشت بنفش دارند . علاوه بر آنتوسیانین ها، آنها ۲ – ۳ برابر آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سیب زمینی های معمولی دارند که حاوی پتاسیم، منیزیم، ویتامین C و فیبر هستند.

آلبالو

آنتوسیانین هایی که رنگ غلیظِ تیره خود را به آلبالو ها می دهند، ممکن است به پایین آوردن فشار خون شما کمک کنند و رگ های خونی شما را سالم و نرم نگه دارند ( به عبارت دیگر از سفت شدن عروق خونی جلوگیری می کنند ). همچنین به نظر می رسد آنها به آرتروز و نقرس نیز کمک می کنند. گیلاس ها نیز می توانند به جلوگیری از سرطان، بیماری های قلبی و دیابت کمک کنند.

انگور

آنتوسیانین های انگور می توانند از قرمز تا سیاه باشد. این جواهرات آبدار بخاطر داشتن ترکیب رسوراترول شناخته شده اند و برای اینکه بخشی از یک گروه از مواد مغذی هستند که با یکدیگر همکاری می کنند تا از سلول های شما در برابر آسیب هایی که می توانند به بیماری منجر شوند، محافظت می کنند، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.

گل کلم

گل کلم غنی از مواد مغذی، ویتامین C و مواد معدنی است. می توانید به شکل های مختلف از گل کلم استفاده کنید نظیر پختن ، مایکروویو یا خام بخورید تا مواد مغذی آن را بیشتر حفظ کنید.

هویج بنفش

البته نگارنده بعید می داند ” هویج بنفش ” به راحتی در ایران یافت شود اما بد نیست راجع به خواص آن بدانید. شما آنتوسیانین اضافی و همچنین بتا کاروتن و سایر کاروتنوئیدهای موجود در هویج نارنجی را در هویج بنفش نیز خواهید یافت که ممکن است به جلوگیری از سرطان و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند.

کلم قرمز

ممکن است استفاده از کلم قرمز پخته شده برای بدن راحت تر باشد تا آنتوسیانین های آن را بدست آورد. پروبیوتیک های طبیعی در کلم قرمز باکتری های روده را تحریک خواهد کرد که این باکتری ها را ” میکروبیوم ” می نامیم. این باکتری ها در جذب مواد مغذی ، هضم غذا ، مبارزه با میکروب ها و حتی کنترل اضطراب به شما کمک می کنند.

چغندر

رنگ چغندر از آنتی اکسیدان های متفاوتی به نام ” بتالاین ” به دست می آید. چغندرها شیرینی و رنگ ارغوانی-قرمز زیبایی را به اسموتی های شما اضافه می کند. چغندر برای قلب، مغز و قند خون خوب است و علاوه بر آنتوسیانین ها حاوی ویتامین A ،B ، C و عناصر آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم، منگنز و پتاسیم می باشد.

منبع : دکترسلام

اشتراک گذاری این مطلب در :