آشنایی با هوش رقابتی و تاثیر آن در بازار کسب و کار
هوش و هوشمندی در هر حوزه ای معنای مختص خود را دارد ، در بازار و تجارت نیز هوش رقابتی از تعریفی اختصاصی برخوردار است و آموختن آن شرط بقا کسب و کار می باشد .
از جمله دانش هایی که هر کارآفرین لازم است با آن آشنا شود و آن را بیاموزد ، هوش رقابتی است . هوش رقابتی به معنای دریافت داده و اطلاعات مربوط به رقابت در همه زمینه های تجاری ، اعم از تولید ، بازاریابی و… است . در نظر داشته باشید اطلاعات و داده های مرتبط با هوش رقابتی دائما در حال بروز شدن هستند و آموختن آن ها و بکارگیری صحیح برعهده کارآفرین می باشد . از جمله فوایدی که آموختن هوش رقابتی و بکارگیری صحیح آن می تواند برای فرد در پی داشته باشد ، تصمیم گیری صحیح و کارآمد در موقعیت های گوناگون است ، به طوری که شخص با کمترین خطا به بیشترین بازدهی برسد .
اگر می خواهید از هوش رقابتی استفاده کنید ، نه تنها نیاز به اطلاعات پیرامون رقبا بلکه به اطلاعات در خصوص تمام ارگان های مربوطه خواهید داشت . هوش رقابتی در صورتی که به درستی آموخته شود ، قادر به پیش بینی بازار ، حرکت رقبا و نتایج حاصله خواهد بود .
هوش رقابتی چگونه عمل می کند ؟
هوش رقابتی در شروع ، به جمع آوری داده های پیرامون موضوع مورد نظر می پردازند ، این داده ها با تفکر و تحقیق به اطلاعات تبدیل شده و در نهایت به شکل یک دانش ( مورد استفاده در تصمیم گیری ها ) ذخیره می شود . این دانش ذخیره شده در زمان تصمیم گیری به کمک افراد سازمان آمده و علاوه بر تسریع بخشیدن به فرآیند تصمیم گیری ، با آموختن آن توسط افراد مختلف ، سطح دانش درون سازمانی را بالا می برد .
از مزیت های هوش رقابتی می توان به تجربه اندوزی از پیروزی و شکست سازمان های هم موضوع و پیدا کردن مسیر راهبردی بهتر اشاره کرد .
امروزه با انفجار اطلاعاتی به وجود آمده ، هوش رقابتی که یکی از زیرمجموعه های بحث مدیریت است بسیار مورد اهمیت واقع شده است . اطلاعات موجود در هوش رقابتی ، اکنون شامل آموخته های پیشین است ؛ برای بقا در این حوزه نیاز است افراد به جریان حاضر در بازار کسب و کار نیز دقت کرده و اطلاعات خود را همواره به روز نگهدارند .
زمانی که فردی از هوش رقابتی به درستی استفاده می کند ، اطمینان به تصمیمات اتخاذ شده توسط وی افزایش می یابد ؛ مانند سرمایه گذاری در بورس که دانش خاص خود را می طلبد ، در تصمیم گیری ها می توان به نظرهای مفید وی امیدوار بود ؛ نتایج حاصله با بهترین بازدهی همراه هستند . هر دفعه می توان مشتریان جدید و بالقوه یافت ، ورود به کسب و کارهای جدید راحت می شود و حتی می توان قوانینی که وضع شده اند را در زمان مناسب دستخوش تغییر کرد .
هوش رقابتی مایع حیات کسب و کار است و افرادی که از آن برخوردار نیستند باید هزینه ای را برای استفاده ی این دانش به دیگران بپردازند .